Företaget Fällkniven exporterar sina ganska dyra knivar till hela världen.
De har så gott rykte att andra tillverkar kopior till mycket lägre pris. Kopiorna säljs sedan på svenska och internationella sajter.
– Det skapar en osäkerhet hos våra kunder om de verkligen har en äkta eller en oäkta kniv i sin hand, säger Peter Hjortberg, ägare och grundare.
Släcker ned piratannonser
Därför betalar företaget en kvarts miljon kronor per år till ett annat företag, som bevakar de stora säljsajterna och jobbar på att släcka ned piratannonserna.
Nu har Bodenföretaget gått ett steg längre. De har skaffat en märkning med serienummer på varje kniv där man sedan kan kolla serienumret på internet för att kontrollera äktheten.
– Vi har köpt det från Sydkorea, det kostade ytterligare 100.000 kronor exklusive moms. De pengarna hade jag gärna använt till annat i företaget, säger Peter Hjortberg.
Är det inte lite smickrande också att era varor är så eftertraktade att de piratkopieras?
– Nja, i och för sig, säger Peter Hjortberg, men det är ett smicker jag hellre varit utan.