Hör verkstadschefen Kaj Bäck berätta mer om teknikskiftet i videon ovan. Foto: Teuvo Palomäki/SVT

Teknikskifte i bilbranschen – verkstadschefen i Kiruna: ”Jättebrist på elbilsmekaniker”

Publicerad

Fordonsmekanikeryrket är i stor förändring när traditionella bilar ersätts av eldrivna fordon – och det leder till en stor brist på mekaniker som har rätt utbildning.

– Elbilsmekaniker växer inte på träd, säger verkstadschefen Kaj Bäck.

Teknikutvecklingen i personbilsbranschen går fort och och helt eldrivna bilar blir allt vanligare. Det kräver även en ny typ av mekaniker som ska serva och reparera eldrivna bilar.

Förbränningsmotorer och växellådor försvinner

I konventionella bilar med förbränningsmotor och växellåda finns det många rörliga delar som kan gå sönder och måste bytas eller repareras. Även olika smörjmedel, bränslefilter, tändstift måste bytas och bilen måste genomgå avgaskontroller.

Men helt eldrivna bilar saknar de komponenterna och därmed försvinner stora delar av den konventionella servicen. I stället blir det funktionskontroller.

– För att reparera en elbils drivlina och batterier så måste man vara högvoltstekniker så att man får jobba med bilen och det görs i speciella verkstäder. Den övriga servicen är funktionskontroller av till exempel lysen, dörrar, digitalasystem och elektronik. Eventuellt byta broms och andra förbrukningsdelar, men det finns inte mycket som kan gå sönder, säger Kaj Bäck, verkstadschef Norrlandsbil i Kiruna.

”Jättebrist på elbilsmekaniker”

Enligt branschen är det stort behov av fordonsmekaniker i allmänhet och det stora problemet kommer att bli i framtiden när eldrivna fordon blir vanligare med de speciella kunskaper som det kräver.

– Elbilsmekaniker växer inte på träd och vi måste utbilda internt och det är jättestor brist på den typen av personal, så det är ett framtidsyrke, säger Kaj Bäck.

Hör Kaj Bäck berätta mer om utmaningen med teknikskiftet i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.