Tomma lastbilar rullar – nu ska företagen börja samarbeta

Uppdaterad
Publicerad

Mängder av luft körs idag fram och tillbaka på våra vägar. Arjeplog och Pajala kommuner deltar just nu i ett pilotprojekt som ska samordna transporter av varor bättre.

En vanlig torsdag går fem lastbilar på vägen mellan Pajala och Muonio. Samma dag – men olika bolag.

– Idag är det DHL, Bussgods, Schenker, Postnord, säger Maria Nilsson, som driver Holmas liv i Kangos.

Lösningar i glesbygd

Och oftast är det tomma bilar som rullar. 

– Vi försöker hitta en samordningslösning på det här. Och kanske också få paketen lite oftare. 

Vissa delar av Pajala kommun får paket bara en gång i veckan.

För att leveranserna ska kunna samordnas hålls nu en första workshop i Pajala med företagare och kommun. En lösning som diskuteras är att Pajala skulle fungera som nav och att alla leveranser ska samlas där för vidare distribution ut i kommunen.

Länstrafiken slutar köra bussgods

Vid årsskiftet slutar Länstrafiken att köra bussgods så vikten av att andra paketleveranser fungerar bra ökar.

– Vi försöker tänka på tillgänglighet för våra medborgare, säger Ulrika Hammarström, socialdemokratiskt kommunalråd i Pajala.

 Hon nämner paketterminaler som en möjlig lösning för bättre tillgänglighet.

 – Du kan hämta ut ditt paket utanför en butik eller en macks öppettider. Du får ett SMS i telefonen och så kan du hämta det när det passar dig, säger Ulrika Hammarström.

 Förhoppningen: Mindre klimatpåverkan

Både Pajala och Arjeplogs kommuner är med som försökskommuner.

Datumet för när samordnade lastbilar ska rulla i de två kommunerna är inte fastsatt.

Men förhoppningen är att det ska bli mindre klimatpåverkan och tätare leveranser.

-  Vi försöker se till att det blir spritt i hela Pajala kommun. Så att alla aktiva byar har någon form av serviceutlämning. Det är målet. Så att man kan bo kvar och leva kvar i sin by för det är jätteviktigt att ha möjlighet att beställa paket och få den leveransen till sin hemby, säger Maria Nilsson, lanthandlare.  

Projektet heter Nationell Ombudsplattform och leds av Sveriges Paketombud.

Fakta Nationell ombudsplattform

Sveriges Paketombud liknar projektet vid vad konceptet ”Bankomat” blev för samordningen av uttagsautomater.

Förr fick kunderna åka till en uttagsautomat för ”sin bank” alltså precis så som e-kunder idag får göra för att hämta ut paket.

https://www.sverigespaketombud.se/projektet-nationell-ombudsplattform/

Idag hämtas paket ut hos respektive paketleverantörs paketombud och har man fler paket att hämta från olika paketleverantörer får man finna sig i att åka till olika paketombud.

Samverkansprojektet finansieras av Tillväxtverket inom  tillsammans med medel från Region Gävleborg, Västra Götalandsregionen, Region Norrbotten, Länsstyrelsen Dalarna, Regionförbundet i Kalmar län och Länsstyrelsen Kalmar län. Svensk Handel och PTS (Post- och Telestyrelsen)deltar också i samverkan med Tillväxtverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Lösningar i glesbygd

Mer i ämnet