I dag togs första spadtaget till bredband i en av Luleås byar, Hollsvattnet.
– För att en landsbygd ska kunna leva och utvecklas är det en förutsättning att ha ett snabbt och väl fungerande bredbandsnät. Och för att kunna driva företag här ute är det nödvändigt att man har ett bredband och kan kommunicera med världen, säger Anders Josefsson (M) kommunalråd Luleå.
Ingen kostnad för kommunen
Han säger att Luleå kommun inte har muskler för att bygga ut bredband till glest befolkade byarna och han är glad över att företaget Ip-Only gör det. Utbyggnaden av bredbandet innebär ingen kostnad för Luleå kommun.
– Nej det kostar ingenting förutom personella tjänstemannaresurser och vi hjälper till med kontakter med länsstyrelsen och så vidare men kommunen satsar inga pengar.
”Äntligen i mål”
På plats i Hollsvattnet för att se när bredbandsbygget påbörjades i dag var flera bybor.
– Jag tycker det är toppen och det blir verkligen ett lyft för alla som bor här. Det här har vi väntat på länge, säger Karin Nyström.
Och hennes man Alf Nyström som varit med och kämpat om att få bredband till byn håller med.
– Ja, äntligen är vi i mål. Förhoppningsvis är vi igång någon gång i september.
Så fördelas kostnaderna
Att dra bredband till ett hushåll kostar cirka 90 000 kronor men hushållen själva behöver bara stå för 20 000 kronor – resten är bidrag och satsning från företaget som bygger och äger nätet.
– Det är väldigt dyrt och det är därför väldigt viktigt att ha samarbete mellan kommunen, lokala bybor och entreprenörer som vet vad det handlar om. Och då är det väldigt viktigt att ha bidragspengarna från länsstyrelsen och eventuellt Tillväxtverket och lite annat som möjliggör den här utbyggnaden. Utan de pengarna är det väldigt svårt att nå så här långt ut på landsbygden, säger Jonas Dahlström kommunansvarig på IP-Only.
”Allting har funkat bra”
Under 2017 stod företaget Ip-Only för flest anmälningar om fiberstrul hos konsumentmyndigheterna – något som Jonas Dahlström nu säger att man kommit till rätta med.
– Nu har vi kvaliteten på plats och bättre kontroll på allting och vi har även gjort kommunikationen till kunderna mycket bättre, vilket vi också kritiserades mycket för. Men jag tycker att allting funkar jättebra nu, faktiskt.