Det här skriver Dagens Media som har talat med Erik Ranängen, vd för Norrbottens Media som äger de båda tidningarna. Men han ville inte kommentera beslutet.
Betalväggarna infördes för bara några veckor sedan och båda tidningarna har tappat mycket trafik på sina webbplatser. Enligt Dagens Media har antalet unika webbesökare och sidvisningar halverats för NSD. För Kuriren.nu är tappet i samma storleksklass.
När Nordnytt i dag pratar med Erik Ranängen säger han att det siffror som Dagens Media redovisar hör samman med en vecka som hade extremt lågt besökarantal.
Enligt honom har NSD jämfört med en normalvecka förlorat 40 000 och Norrbottens Kurien 28 000 unika besökare. Det är ett tapp på mellan 25 och 30 procent. Så nu ska mer av materialet vara öppet men exakt hur mycket mer vill ägarna Norrbottens Media inte säga.
-När det gäller unika besökare har vi tappat. Vi kanske tappat något mer än vad vi räknat med. Därför öppnar vi upp mer för att säkerställa att vi inte tappar för mycket, säger Erik Ranängen, vd för Norrbottens Media.
Hård modell
Runt om i landet brottas tidningarna med hur man ska ta betalt för läsandet på webben. NSD och Kuriren valde en relativt tuff modell där mycket var stängt för gratisläsande. Nu tvingas man backa eftersom antalet besökare på webben minskat kraftigt.
-Vi sa från början att det ska synas att vi börjar ta betalt. Det har varit framgångsrikt. Vi har sålt över 1 000 ny abonnemang. Men vi sa från början att vi kommer att få ändra på det här och skruva upp lite mer efter hand och det är det vi gör nu, säger Erik Ranängen.
Tvetydigt
En av Norrbottens Medias journalister som Nordnytt talat med säger att det här ger tvetydiga signaler till läsarna.
-De som betalt för att enbart läsa tidningarna på webben får ett märkligt intryck när man helt plötsligt öppnar för att mer av materialet kan läsas gratis.