Bländande trafikskyltar ifrågasätts av trafikanter

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverkets nya vägskyltar anses vara en trafikfara bland många trafikanter. – Det är ett helsike, man ser ingenting, säger en yrkeschaufför.

Lastbilschauffören Lars Rönnlund i Överkalix skrev ett inlägg på Trafikverkets sida i sociala medier om skyltar som bländar och det visade sig att han inte var ensam om att ha reagerat på de nya skyltarna.

Vi bestämmer oss för att åka med honom och se hur skyltarna upplevs. I Överkalix tankas lastbilen innan körningen går mot Kiruna. Där ska han övernatta för att dagen därpå lasta och åka mot Skellefteå.

– För det första jag tycker skyltarna är rent trafikfarliga och det är ett helsike att se på dem. Man ser ingenting runtomkring skyltarna. Står det en stor älg bakom så ser man den inte, säger Lars Rönnlund.

”Man kan ju inte läsa vad det står”

– Jag förstår inte heller vilken funktion de fyller eftersom de är så reflekterande att man inte ser vad som står på dem förrän man kommer väldigt nära

Vi klättrar in i lastbilshytten och åker ut på E10:an. Oktoberkvällen är fuktig och svart, det blänker i asfalten och man ser stor skillnad mellan nya och gamla skyltar.

Moderna bilar bländar av automatiskt

När man läser kommentarer på internet ser man att skyltarna upplevs som ett problem i hela landet och att det är känt i södra Sverige sedan tidigare.

Lars Rönnlund har själv kört i södra Sverige och där har han sett de bländande skyltarna redan för några år sedan.

– De har väl krupit upp genom landet allt eftersom gamla skyltar bytts ut.

– Folk har skrivit och berättat på Facebook om när de åker med sina nya bilar som har automatisk avbländning. När de kommer mot de nya skyltarna så bländar bilen av. Bilen slår alltså av helljuset för att det bländar så mycket från skyltarna. Och då är det någonting som är tokigt.  Så kan det inte vara att man inte ska kunna åka med helljuset på.

Uppmanades kolla inställningar på extraljusen

Det var just i en kommentar på Trafikverkets Facebooksida som samtalet ägde rum. Och han fick också svar från verkets kundtjänst:

– De tyckte först att jag skulle kolla mina inställningar på extraljuset och då blev jag heligt förbannad, säger Lars Rönnlund.  Jag är ju yrkeschaufför.  Jag kör 10-15 000 mil per år och att inte jag har koll på min lastbil då blev jag lite heligt förbannad...  Men sedan sade de att de jobbat med frågan och att de vid nytillverkning ska jobba med ett mindre reflekterande material.

– Sedan 2015 har vi gjort om upphandlingsreglerna vilket innebär att en del skyltar har mindre reflexkraft i sig i framtiden, säger Roxan Saleh som är utrustningsspecialist på Trafikverket.

”Som att lysa i en spegel”

Han skulle vilja att Trafikverket upprättade en provsträcka på 10 mil där man vinklar skyltarna på ett annat sätt.

– Man kanske måste vinkla dem litegrann utåt ifrån vägen. Nu är alla skyltarna vinklade 15 grader in mot vägen har jag läst, och det blir som att slå på extra ljusen mot en spegel. Har man däremot skyltarna 15 grader från vägen då tror jag det är reflekterar mycket mindre. För att byta ut alla skyltar i landet... det är ju inte direkt en veckopeng vi pratar om...

Men han hoppas att Trafikverket tar trafikanterna på allvar och åtgärdar vägskyltarna.

Vill inte köra ihjäl någon

– Det skulle vara förödande om man skulle råka köra ihjäl någon på grund av det här en sådan här sak, säger Lars Rönnlund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.