”Det är en alldeles hejdlös körning”

Uppdaterad
Publicerad

Länsstyrelsen rapporterar att skoterkörningen i förbudsområden har ökat de senaste åren. Vi har följt naturbevakaren Lasse Olsson på uppdrag och det dröjde inte länge förrän vi stötte på illegal körning i Abisko nationalpark.

I går berättade vi om årets skoterförbudsområden som har vållat debatt i fjällkommunerna. I Kiruna kommun har besluten om förbudsområden överklagats till regeringen i samtliga fall, ofta av såväl samebyn som fritids och turismintressen.

Samtidigt har körningen i förbudsområdena ökat. Den iakttagelsen har länsstyrelsens naturbevakare gjort. 

– Skotertrafiken i har ökat rent allmänt och den illegala körningar har följt med den utvecklingen, säger Lasse Olsson. 

Illegal skoterkörning

Den här dagen ska Lasse Olsson ut på en rutinbevakning i Abisko nationalpark där det endast är tillåtet att köra på leden fram till Abiskojaure.

LÄS MER: Skoterförbudsområden – en het fråga i fjällen

Ganska snart träffar vi på ett sällskap som har oturen att befinna sig utanför leden och som kör rakt i armarna på den enda naturbevakaren det enorma området. 

Till deras försvar ska vi säga att det är lätt att hamna fel just här var vi ser flera hundra spår. 

– Det här är illegal körning alltihop, men det är inga människor som har hållt på och leka, så det är snäll illegal körning, säger Lasse Olsson. 

Men det finns också en annan sorts körning, framför allt nära skidanläggningarna nära Riksgränsen. 

– Det är en alldeles hejdlös körning. Där finns inte ens ripor, utan det är en jättelik racerbana.

Renarna blir bortskrämda

Lasse Olsson har helt nyligt noterat att renar har blivit bortskrämda från sitt bete på grund av obetänksam skoterkörning i förbudsområden. 

Eftersom straffet att köra i förbudsområden är dagsböter kan det handla om tiotusentals kronor om man tjänar hyggligt. Men risken att åka fast är inte så stor.

– De måste ju träffa på någon av oss eller en polis och den risken är väl inte så jävla stor. Det är stora ytor det handlar om. Men nog försöker vi hålla efter dem. 

Lösningen är enligt Lasse Olsson inte mer bevakning eller ännu högre böter. Det behövs en större förändring av skoteråkandet i fjällen. Han föreslår helt enkelt hårdare regleringar av trafiken. 

– Vi lägger liksom plåster på såren så man behöver göra något större, genomgripande och på politisk nivå.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.