Dopdag för Vilja Foto: SVT

Luleås nya bogserbåt ska minska utsläppen: ”Speciell hybriddrift”

Uppdaterad
Publicerad

Hon kostar 160 miljoner kronor och är världens mest moderna bogserbåt som både kan bryta is och bogsera stora fartyg.

Att den är hybriddriven gör att utsläppen av diesel är 20 procent mindre. I dag var det dopkalas i hennes hemmahamn i Luleå.

Det är 20 år sedan Luleå hamn senast fick en ny bogserbåt och när flottan nu utökats med en världsunik bogserbåt som både kan bryta is och bogsera båtar hade man ställt till med ett ordentligt firande då Vilja som båten ska heta skulle döpas. Äran att slunga flaskan av is mot fartygets skrov fick Birgitta Ahlqvist(S) styrelseordförande Luleå Hamn AB.

I festtalet pratade hamnens vd Henrik Vuorinen om att hela det fleråriga projektet som lett till att båten nu finns redo att arbeta i hamnen, präglats mycket av vilja och samarbete med leverantörer och designer.

Klarar större båtar än idag

Han säger att satsningen på 160 miljoners båten gör det möjligt för Luleå att ta emot de större båtar som kan tas in när utbyggnaden av hamnen sker. Det är något som man arbetar inom ramen för Malmporten projektet.

Enligt Vuorinen är den nya bogserbåten mer lättmanövrerad än sina föregångare, vilket gör bogseringarna snabbare och säkrare,

-Den är mest speciell för hybriddriften, el och diesel. Vi kan köra fram den till båtarna med bara el. I snitt betyder det att vi minskar förbrukningen och utsläpp av diesel med 20 procent. Med vattenkraftsel så kan det inte bli mer miljövänligt, säger en glad och nöjd Vuorinen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.