Boliden har börjat köra med eldrivna truckar i Aitikgruvan i Gällivare. Foto: SVT

Eltruckar körs i arktiskt klimat – används nu i Aitik

Uppdaterad
Publicerad

Boliden har börjat köra med eldrivna truckar i gruvan i Aitik. Det är första gången eltruckar används i arktiskt klimat. Användningen av ska sänka dieselförbrukningen och minska koldioxidutsläppen.

Boliden menar att omställningen är ett steg mot att utvinna koppar mer hållbart. På en 700 meter lång bana kör fyra trådbundna eldrivna truckar lastade med malm till krossar och anrikningsverk i Aitikgruvan. Tidigare var det endast dieseldrivna truckar som användes i gruvan.

Projektet med eldrivna truckar ska spara på bränsleförbrukningen och minska utsläppen av koldioxid. På varje vända sparar en truck 25 liter diesel – elektrifieringen av truckarna ska spara totalt 830 000 liter diesel per år.

Mot fossilfritt samhälle

– Dieselförbrukning i Aitik står för en stor del av Bolidens CO2-utsläpp. Det här är enormt viktigt ur ett strategiskt perspektiv. Det blir allt tydligare att koppar kommer att vara kritiskt för omställningen till det fossilfria samhället och då måste vi kunna visa att man kan utvinna koppar på ett hållbart sätt, säger Jonas Ranggård, programansvarig för Boliden energi.

”En jättestor utmaning”

En utmaning för trådbundna truckar är att banan som de kör efter är en fast installation, och det ställer stora krav på planeringen av infrastrukturen i gruvan.

– Det är en jättestor utmaning att få in en fast installation i en gruva som ständigt är i förändring. Där måste vi ändra vårt tankesätt på hur vi ska få en sådan här installation att stå kvar på en plats tillräckligt länge så att den hinner betala tillbaka sig, säger Jonas Ranggård.

Tidigare gruvor i Afrika

Det här är första gången trådbundna eltruckar kör i arktisk miljö, tidigare fanns det endast eldrivna truckar i gruvor i varmare klimat. Att köra eldrivet i kyla innebär större utmaningar.

– Tidigare har eldrivna truckar endast används i gruvor i Afrika. I kallt klimat är det framför allt hydrauliken som blir stel och det kan bli problem med snöröjning och tjälskott. Att köra eldrivet ställer större krav på kvaliteten på vägarna, säger, Ranggård.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.