SAS ökade utsläppen mest

Uppdaterad
Publicerad

SAS toppar listan över Sveriges största börsbolag som ökade sina utsläpp mest förra året.

– Även i år ökar utsläppen, säger Lars Andersen Resare som är hållbarhetschef på SAS.

Vi flyger allt mer och det har SAS märkt av. Det resulterade i att SAS var det företag som ökade sina utsläpp mest bland de största börsföretagen i Sverige.

Utsläppen ökade med hela 298.353 ton koldioxid.

– Vi har haft en stark tillväxt, säger Lars Andersen Resare som är hållbarhetschef på SAS. Det är många som vill flyga med oss. Det har inneburit att vi har gjort flera flygningar, haft fler passagerare och utsläppen har ökat något.

Foto: Thomas Fehrm/SVT Design

Effektivare per passagerare

SAS försvarar de ökade utsläppen med att man blivit effektivare och fått ned utsläppen per passagerare men det ger forskarna inte mycket för.

– Totalt sett ökar utsläppen och det är det som räknas, säger Johan Rockström som är professor i miljövetenskap vid Stockholms universitet. Planeten bryr sig inte ett smack om vi har blivit effektivare per passagerare utan det är totalen som räknas och här ser vi en signifikant ökning.

SAS ökar sina utsläpp

Sammanlagt var det 15 företag som ökade sina utsläpp förra året enligt den sammanställning som Nordea gjort där SAS toppade listan följt av Lundin Petrolium och Boliden. Även i år kommer SAS att öka sina utsläpp.

– SAS har en väldigt stark passagerartillväxt. I år kommer vi att flyga ännu mer passagerare än förra året. Det innebär att utsläppen totalt sett kommer att öka något, säger hållbarhetschefen Lars Andersen Resare. Först nästa år räknar SAS med att utsläppen planar ut och långsiktigt är målet klart:

– Vi har en långsiktig plan och den är att vi ska mer än halvera våra utsläpp 2050 jämfört med år 2005. Vi är på god väg. Vi investerar i nya flygplan. Vi investerar i våra medarbetare så att de kan vara betydligt mer effektiva i sitt dagliga arbete. Och vi investerar också i att använda biobränsle, säger Lars Andersen Resare.

”Vi behöver biobränsle”

På frågan hur mycket biobränsle SAS använder blir svaret:

– Vi köper det biobränsle som går att uppbringa på den skandinaviska marknaden, säger Lars Andersen Resare. Vi arbetar väldigt olika i projekt för att påskynda den utveckling vi ser i dag. Vi behöver biobränsle och vi behöver det nu.

Hur stor del av den totala bränsleförbrukningen är biobränsle i dag?

– Nu är det under en procent, säger Lars Andersen Resare. Men den siffran måste upp till fem procent de närmaste åren.

Men det är ju ingenting om man jämför med den övriga industrins planer?

– Tittar man på de prioriteringar som görs på de olika bränsleslagen som säljs så är flyget en väldigt liten andel av den totala energiförbrukningen. Det är det vi ser konsekvenserna av, säger Lars Andersen Resare.

Flygskatt föreslagen

Regeringen har tidigare i år föreslagit en flygskatt för att göra det dyrare att flyga och på så sätt minska utsläppen. Det är något som SAS motsatt sig.

– Vi vill ha ett globalt system som är konkurrensneutralt, säger Lars Andersen Resare.

Men professor Johan Rockström vid Stockholms universitet anser att SAS utsläppsökningar gör att flygskatten nu blivit ännu mer aktuell:

– Det här visar med extra tyngd hur viktigt det är att införa en flygskatt som blir ett ekonomiskt styrmedel som både kan ge incitament för SAS att ställa om men också för oss som resenärer att minska på vårt flyg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.