EU har gemensamma regler om kör- och vilotider för fordon som har en totalvikt över 3,5 ton. Med förhållning till vissa undantag får föraren högst köra i 9 timmar per dag. Efter 4 timmar och 30 minuter bakom ratten ska en hel eller en delad rast på 45 minuter tas.
”Det går åt rätt håll”
År 2021 omhändertog polisen i Norrbotten 21 stycken förarkort och fyra manipulerade färdskrivare. Följande år togs åtta stycken som kört på någon annans förarkort för att kunna köra längre än vad som är tillåtet.
– Det går åt rätt håll. Åkerier och förare inser att det inte är värt det i längden, säger Franklin.
Avslöjar inte hur fusket avslöjas
Från polisens håll är man förtegen om hur själva fusket går till och hur man upptäcker det.
– Vi analyserar de kort och färdskrivare vi tar in, resten är en yrkeshemlighet, säger Franklin.
I klippet berättar trafikpolisen mer om situationen i Norrbotten.
Konstaterade överträdelser av kör- och vilotider vid företagskontroller i Sverige
2021
- Föraren innehar eller använder fler än ett eget förarkort – 238 fördelat på 15 företag.
- Föraren framför fordonet med ett förarkort som vederbörande inte är rättmätig innehavare av – 890 fördelat på 32 företag.
- Föraren framför fordonet med ett förarkort som erhållits på grundval av oriktiga uppgifter eller falska handlingar – 246 fördelat på 3 företag.
2022
- Föraren innehar eller använder fler än ett eget förarkort – 281 fördelat på 17 företag.
- Föraren framför fordonet med ett förarkort som vederbörande inte är rättmätig innehavare av – 448 fördelat på 20 företag.
- Föraren framför fordonet med ett förarkort som erhållits på grundval av oriktiga uppgifter eller falska handlingar – 266 fördelat på 12 företag.
Källa: Transportstyrelsen