• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Östersund i Jämtlands län. Det brinner i en byggnad med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Jämtland.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet berättar trafikpolisen Glenn Franklin mer om hur fusket om vilotider ser ut i Norrbotten. Foto: Anna Wallbrandt/SVT

Färre lastbilsförare fuskar med vilotiden i Norrbotten – men mörkertalet är stort

Uppdaterad
Publicerad

Färre åkerier och lastbilschaufförer fuskar med vilotiden i Norrbotten, något som trafikpolisen Glenn Franklin menar beror på fler kontroller. Men samtidigt uppger han att mörkertalet oerhört stort.

– Vi har sett förare som har kört 35 timmar i sträck utan korrekt dygnsvila och det är helt vansinnigt, säger han. 

EU har gemensamma regler om kör- och vilotider för fordon som har en totalvikt över 3,5 ton. Med förhållning till vissa undantag får föraren högst köra i 9 timmar per dag. Efter 4 timmar och 30 minuter bakom ratten ska en hel eller en delad rast på 45 minuter tas.

”Det går åt rätt håll”

År 2021 omhändertog polisen i Norrbotten 21 stycken förarkort och fyra manipulerade färdskrivare. Följande år togs åtta stycken som kört på någon annans förarkort för att kunna köra längre än vad som är tillåtet.  

– Det går åt rätt håll. Åkerier och förare inser att det inte är värt det i längden, säger Franklin.

Avslöjar inte hur fusket avslöjas

Från polisens håll är man förtegen om hur själva fusket går till och hur man upptäcker det. 

– Vi analyserar de kort och färdskrivare vi tar in, resten är en yrkeshemlighet, säger Franklin. 

I klippet berättar trafikpolisen mer om situationen i Norrbotten. 

Konstaterade överträdelser av kör- och vilotider vid företagskontroller i Sverige

2021

  • Föraren innehar eller använder fler än ett eget förarkort – 238 fördelat på 15 företag.
  • Föraren framför fordonet med ett förarkort som vederbörande inte är rättmätig innehavare av – 890 fördelat på 32 företag.
  • Föraren framför fordonet med ett förarkort som erhållits på grundval av oriktiga uppgifter eller falska handlingar – 246 fördelat på 3 företag.

2022

  • Föraren innehar eller använder fler än ett eget förarkort – 281 fördelat på 17 företag.
  • Föraren framför fordonet med ett förarkort som vederbörande inte är rättmätig innehavare av – 448 fördelat på 20 företag.
  • Föraren framför fordonet med ett förarkort som erhållits på grundval av oriktiga uppgifter eller falska handlingar – 266 fördelat på 12 företag.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.