Starköl och alkoläsk säljs nu i matvarubutiker i Finland. Foto: SVT

Finsk starköl i matbutiker orsakar rusning

Uppdaterad
Publicerad

Nu har grannlandet Finland tagit ännu ett steg mot mer tillåtande alkohollagstiftning.

Sedan årsskiftet kan man handla starköl och alkoläsk med alkoholhalt upp till 5,5 procent i livsmedelsaffärer, pressbyråer och bensinstationer.

– Den ökade försäljningen överraskade mig. På den här korta tiden har ölförsäljningen gått upp med 20 procent och folk köper long drinks tre gånger mer än förut, berättar försäljningschefen Jyrki Koskinen från livsmedelsaffären Prisma i Torneå.

Priserna höjdes också

Samtidigt passade den finska riksdagen på att höja alkoholskatten. Höjningen är nästan elva procent när det gäller öl och alkoläsk. Men de högre priserna har alltså inte skrämt iväg kunderna.

– På grund av större volymer och åtgång kan vi ha litet lägre priser än det tidigare alkoholmonopolet Alko, säger försäljningschefen Jyrki Koskinen. Vi har även märkt att många från Sverige har besökt oss efter årsskiftet.

Dags att bli europeisk

Kunden Antti Hemminki är positivt inställd till den nya alkohollagstiftningen som klubbades igenom med en klar majoritet i den finska riksdagen innan jul.

– Nog var det dags för Finland att följa efter de andra europeiska länderna. Jag är inte så mycket för öl men när jag vill köpa longdrinks så är det ju praktiskt göra det på samma ställe där jag även handlar min mat, säger han.

Tror inte på ökade alkoholproblem

Kunden Satu Myllymäki är helnykterist men tycker ändå om förändringen.

– Jag gillar att kunden har frihet att handla sina varor var man vill.

Antti Hemminki tror inte heller att problemen ökar med den nya tillgängligheten.

– Redan tidigare har man ju kunnat köpa mellanöl upp till 4,7 procents alkoholhalt i matbutiker. Höjningen till 5,5 procent betyder nog ingenting och de som vill supa ihjäl sig gör det ändå oavsett var det säljs öl och alkoläsk, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.