Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör fjällräddaren Erik Lidström om hur de höga dieselpriserna påverkar fjällräddningen. Foto: Hans Sternlund/SVT

Fjällräddare rasar mot dieselpriserna: ”Kostsamt att åka på uppdrag”

Uppdaterad
Publicerad

Fjällräddarna reagerar på de rekordhöga dieselpriserna och på att den skattefria ersättningen inte har höjts sedan 2007.

– Det blir kostsamt för oss att åka på uppdrag, säger Erik Lidström.

Till vardags jobbar Erik Lidström som fjällchef vid Lapland resorts i Riksgränsen, men han är också en av många frivilliga som anlitas av polisen som fjällräddare. Han är även styrelseledamot i Svenska fjällräddarnas riksorganisation.

Det är långt i från alla gånger som fjällräddningsuppdraget innebär att han kan ta skotern direkt hemifrån. Uppdraget startar ofta med en lång bilresa.

Det gäller även kollegor på andra orter i Norrbotten.

Polisen kan inte påverka situationen

Den skattefria ersättningen är på 18.50 kronor per mil och det skattepliktiga påslaget från polisen på nio kronor milen. Enligt Motormännens beräkningar är den totala milkostnaden för en dieselbil som värderas till 200 000 kronor 38.49 kronor milen.

Det skulle innebära en förlust för varje uppdrag som fjällräddarna åker ut på med egen bil.

Men fjällräddarnas kritik riktar sig inte mot polisen som uppdragsgivare.

– Polisen kan inte påverka situationen med skenande dieselpriser och en statlig bilersättning som inte har höjts sedan 2007, säger Erik Lidström.

2007 kostade en liter diesel under 10.27 kronor. Nu är priset mer än det dubbla. Efter ytterligare prishöjningar tidigare i veckan närmar sig dieselpriset 21 kronor litern.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer