Foto: TT/Fjällsäkerhetsrådet: Pelle Andersson

Lågsäsong lockar fjällturisterna

Uppdaterad
Publicerad

Vid Kebnekaise fjällstation har man höjt priserna under högsäsong och sänkt dem under lågsäsong för att få en större spridning på turistbesöken. Nu visar det sig att strategin lyckats.

Under högsäsongen – juli och augusti – har Kebnekaise fjällstation haft så mycket turistbesök att anläggningen har haft svårt att hålla servicen på önskvärd nivå. Samtidigt har det varit mindre tryck under juni och september.

LÄS MER: Höjda priser ska ge färre turister

Genom att ändra prissästtningen på logi så kommer inte längre så stor del av turisterna inom samma tidsperiod.

– Priserna stiger under högsäsong och sen sjunker priserna när vi är i lågsäsong. En dynamisk prissättning det är vad många inom turism sysslar med, det är en medveten strategi, säger Marit Sarri platschef Kebnekaise fjällstation.

Så stor var ökningen

I år hade turiststationen i Kebnekaise totalt 22.300 gästnätter – en ökning med tio procent. Allra störst var ökningen i september. Antalet som tältar och samtidigt nyttja turiststationens service ökade med 35 procent.

– Vi har lyckas  få gästerna att upptäcka våra lågsäsongsperioder. Vi har kapat topparna under juli till augusti till förmån för september som hade en fantastiskt ökning i år säger Marit Sarri.

Toppen lockar

Många som kommer till fjällstationen har ett mål, att försöka bestiga sveriges högsta fjäll Kebnekaises sydtopp, antalet som bestiger sydtoppen har ökat från 8.000 föregående år till 10.000 i år.

– I september satte vi rekord vi hade topptur ända in till sista dagen när vi stängde, det är ju Kebnekaises sydtopp som drar säger Marit Sarri.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.