Civilflyg har visserligen funnits i Luleå sedan 40-talet men då på en annan plats. Nuvarande flygplatsterminal, som med tiden fått en hel del uppfräschning, invigdes 1984 och var ett stort steg i utvecklingen av flygtrafiken i Luleå.
– När huset byggdes och invigdes så var det för en miljon passagerare och det var väldigt framsynt att tänka så långt in i framtiden. För fjärde året i rad nu har vi slagit passagerarrekord och överträffat miljonen. Gemene man reser mycket mer, säger Ann-Christin Viklund, flygstationschef på Luleå Airport.
Allt flygresande ökar
Charterturismen ökar i från Luleå och i år kommer det för första gången resa över hundratusen semesterfirare från flygplatsen. Näringslivet nyttjar också Luleå Airport allt mer och nya flyglinjer är på gång.
– Just i dag är det en lansering av en ny flyglinje som startar i januari. En linje mellan Finland, Sverige och Norge och där flygplatserna är Luleå, Uleåborg och Tromsö. En väldigt efterfrågad linje för att knyta ihop dom norra delarna av länderna, säger Ann-Christin Viklund.
Miljövänligare i framtiden
Flygandets baksida är som bekant utsläppen men Swedavia som ansvarar för flera flygplatser – bland annat Luleå Airport – har som mål är att den egna verksamheten inte ska släppa ut någon fossil koldioxid 2020.
– Det är viktigt att driva utvecklingen mot användandet av fossilfritt bränsle. De nya flygplanen är mycket mer bränsleeffektiva och de kan gå på fossilfritt bränsle. Men det handlar också om att få till en produktion av det och det har vi inte riktigt fått till i Sverige än, säger Torborg Chetkovich, VD på Swedavia.