På utsidan ser de 15 nya bussarna likadana ut. Foto: SVT

Forskare undersöker Europas nordligaste elbusslinje

Uppdaterad
Publicerad

Forskare på Luleå Tekniska Universitet (LTU) ska i vinter undersöka hur Luleå kommuns nya elbussar klarar av det kalla klimatet.
– Vi hoppas på en riktigt kall vinter med ihållande kyla ner mot minus 30 grader för att testa detta ordentligt, säger Johan Casselgren, biträdande professor i experimentell mekanik vid LTU.

Luleå kommun har köpt in fem nya elbussar som drivs med förnybar el från vattenkraft. I mitten av oktober var det premiär för Europas nordligaste elbusslinje som går mellan Porsön och Kronan. Elbussarna är en del av kommunens miljömål – 75 procent av lokaltrafiken ska drivas med fossilfria drivmedel 2020.

Samlar in data från väderstation

Och nu i vinter ska forskare vid universitet i Luleå undersöka hur elbussarna kommer fungera. Bland annat genom att samla in data från en väderstation som sätts upp vid en av laddhållplatserna. Detta för att kunna följa kopplingen mellan väder och bussarnas laddningsbehov.

– Det ska bli väldigt spännande att se hur elbussarna klarar vinterklimatet. Det är ju inte bara temperaturen som är intressant utan även hur laddningen påverkas av snö på till exempel kontakdon och på laddplatserna, då det är viktigt att bussarna har rätt position relativt laddstationerna. Det kan medföra att vinterväghållningen på dessa platser behöver utföras på ett annat sätt idag, säger Johan Casselgren, biträdande professor i experimentell mekanik i ett pressmeddelande.

Hoppas på -30

Medeltemperaturerna i Luleå brukar ligga kring minus 10 grader i december, januari och februari. Men Johan Casselgren hoppas på mycket kallare temperaturer för att bussarnas kapacitet verkligen ska få testas, helst ner mot minus 30 grader.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer