Den som vill flyga drönare över flygplatsernas kontrollzoner måste ansöka om tillstånd från Transportstyrelsen och från flygledningen på flygplatsen.
– Lättnaden har bara att göra med kameratillstånd och det har inte att göra med när var och hur man får flyga, de reglerna är samma som tidigare och innebär att man måste ha tillstånd från flygledningen för att få flyga i vårt luftrum, säger Stefan Hagel, ställföreträdande chef hos flygledningen i Luleå.
I Luleå får flygledningen in en till tre ansökningar per vecka och det handlar främst om kommersiella flygningar från mäklare och Lantmäteriet men ibland också från privatpersoner.
– Vi är lite mer restriktiva när det gäller privatpersoner eftersom de inte har samma utbildning och kunskap om vilket regelverk som gäller.
Måste stänga luftrummet
När någon får tillstånd att flyga drönare måste kontrollzonen vara tom.
– Vi är tvungna att stänga luftrummet för vi får inte ha någon annan trafik i samma luftrum när drönaren flyger.
Och det handlar om ett stort område som sträcker sig långt utanför själva flygplatsområdet. Området innefattar bland annat Luleå stad, vissa byar och skärgårdsöar. Och det händer att drönare tar sig in på området utan tillstånd.
– I Luleå har vi haft två händelser senaste två åren så det är inte ofta, men i storstadsområden är det ett stort problem.
Här krävs också tillstånd
Det finns ytterligare områden så kallade restriktionsområden där det inte är tillåtet att flyga drönare utan tillstånd. Det kan handla om skydd för geografisk information där tillstånd måste sökas hos Lantmäterier och i vissa fall Sjöfartsverket.
Och den som flyger på uppdrag eller för att tjänar pengar på flygningen måste ansöka om tillstånd hos Transportstyrelsen.
Här är Luftfartsverkets karta över var du får och inte får flyga drönare utan tillstånd.