Hennes buss släpper ut en sjättedel av koldioxiden

Uppdaterad
Publicerad

Bussbolagen kämpar med det svenska målet att vara helt oberoende av bensin och diesel inom 15 år. Länstrafiken i Norrbotten och Västerbotten har beslutat att köra kustbussarna mellan Haparanda och Umeå på biobränsle.

Kustbussen på väg till Haparanda avgår snart. I tanken har den ett biobränsle som kallas HVO.

– Det är ingen skillnad. Men man får se nu när det blir kallt, hur det funkar då, säger busschauffören Lena Isaksson medan hon justerar sätet och gör sig redo att köra.

Klimatfrågan i Norrbotten

277 varv runt jorden

Länstrafikens bussar kör sammanlagt 277 varv runt jorden varje år. Liksom många bolag inom kollektivtrafiken försöker de nu hitta sätt att minska utsläppen av koldioxid. Därför har de beslutat att bussarna som går mellan Umeå och Haparanda ska köras på de fossilfria drivmedlen RME och HVO.

– Det är 100 procent fossilfritt, säger Kenneth Johansson på Länstrafiken i Norrbotten. Han ska snart åka ner till Volvo för att prata om utvecklingen av bland annat el-hybrider, det vill säga bussar som går på el inne i tätorter och annat bränsle utanför stadsområden. En stor begränsning för att kunna byta drivmedel är tankstationerna. Men där är det lättare för bussbolag som har stora fordonsparker som kör mellan fasta punkter.

– Vi måste ligga på om vi ska klara av att vara helt oberoende av fossila drivmedel till 2030, säger Kenneth Johansson.

En sjättedel av utsläppen

Idag är det industrin och transportsektorn som står för bland de största utsläppen av koldioxid. Doktoranden Jonas Forsberg på Luleå tekniska universitets avdelning för energivetenskap tror inte att Sverige kommer att klara målet att vara fossilfritt 2030.

– Nja, det går trögt, säger han och menar att det är omöjligt att veta hur våra fordon kommer att drivas i framtiden. 

De bränslena som kustbussarna nu kör på utvinns av bland annat av rapsolja (RME) och slaktavfall (HVO). 

Om man jämför utsläppen av 1 liter vanlig diesel med utsläppen för RME och HVO ser man att RME i stort sett halverar utsläppen och HVO bara släpper ut en knapp sjättedel av koldioxiden. Men det är inte riktigt så enkelt.

– Alla biodrivmedel som vi har idag är bättre än de fossila ur klimatsynpunkt. Men hur bra de är måste man nästan bedöma från fall till fall, säger Jonas Forsberg. För att göra en bedömning av hur klimatsmart ett drivmedel är menar Jonas Forsberg att man måste titta på dem ur ett livscykelperspektiv. Då tittar man på alltifrån produktionen av råvaran, transporter, produktion av drivmedel, distribution och förbränning.

Doktoranden Jonas Forsberg på Luleå tekniska universitets avdelning för energivetenskap. Foto: SVT

Men som resenär med de här bussarna som går på biobränsle, ska man känna sig lite bättre?

– Ja det tycker jag. Bara det att man tar bussen är en enorm miljövinst, säger Jonas Forsberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimatfrågan i Norrbotten

Mer i ämnet