Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör Annika Fredriksson, vice vd för Swedish Lapland, om hur sommaren sett ut. Foto: Randi Gitz/SVT

Efter svåra året – besöksnäringen i Norrbotten hoppas på bättre turistsommar

Uppdaterad
Publicerad

Förra året blev tufft för besöksnäringen och många andra branscher.

Under 2020 nådde inte hemester och svemester riktigt ända upp till Norrbotten.

Totalt var det 36 % färre svenska turister som besökte länet.

I år ser det bättre ut.

Exakt hur siffrorna ser ut i år är för tidigt att se,  men enligt Annika Fredriksson har bokningsläget när det gäller tåg, flyg och hyrbilar upp till Norrbotten varit bra.

Men de norska turisterna är en viktigt inkomstkälla sommartid, och i år är de inte många till följd av restriktionerna.

Men enligt Annika Fredriksson har bokningsläget när det gäller tåg, flyg och hyrbilar upp till Norrbotten sett bra ut.

Turismen ett komplext nätverk att räkna resultat på.

– Besöksnäringen är en nätverksekonomi där ungefär fem olika kategorier ingår, säger vice vd:n för Swedish Lapland, Annika Fredriksson.

  • Bo
  • Äta
  • Göra
  • Resa
  • Handla

Men också inom de kategorierna finns det nyanser.

– Man kan välja att bo på hotell, och väljer att gå på restaurang, säger Annika Fredriksson. Eller så bor du i stuga med självhushåll, och då blir du en större konsument hos Coop eller Ica. Eller så bor du i husbil eller tält.

Och just naturturismen verkar vara den form av turism som återhämtar sig snabbast, säger hon.

Själv har Annnika Fredriksson valt att testa hemester bara några mil hemifrån. Hon och familjen har tagit in på ett hotell, som egentligen vänder sig till amerikanska och asiatiska turister vintertid med ett exklusivt paket.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer