Inlandsbanan hotas av testverksamhet

Uppdaterad
Publicerad

Kommunalråd i 18 inlandskommuner, från Kristinehamn i söder till Gällivare i norr, riktar skarp kritik mot att staten är på väg att tillåta testverksamhet på tvärbanan Jörn-Arvidsjaur. Det här omöjliggör en utveckling av Inlandsbanan, menar man.

– Vi tror att man kan rymma bägge verksamheterna, både tågtrafik på nätterna och testtrafik på dagarna. Det bör man titta på innan man fattar ett beslut, säger Arjeplogs kommunalråd Britta Flinkfeldt (S).

Testverksamhet

Inlandsbanan ägs av 19 kommuner från Kristinehamn i söder till Gällivare i norr. Nu är Trafikverket på väg att tillåta testverksamhet på tvärbanan Arvidsjaur-Jörn. Det skulle stänga anslutningsmöjligheterna för trafik till Inlandsbanan, menar kommunerna.

– Man skulle få dela på banan. På nätterna körs tung godstrafik och därmed skapas utrymme på stambanan så att man kan lyfta över godstrafik från gummihjul till järnhjul. Och det är ju det vi alla vill, säger Britta Flinkfeldt.

Inlandsbanans framtid

Samtidigt som Trafikverket på onsdag tar beslut om testverksamhet på tvärbanan Arvidsjaur-Jörn har man ett uppdrag från regeringen att utreda den framtida funktionen för Inlandsbanan.

Ett beslut om testverksamhet skulle föregripa utredningen, menar kommunerna.

– För det första ska man avvakta sin egen utredning. Sedan anser vi att man måste se på det som är relevant. Att som nu utreda funktionen av en hårt nedsliten järnväg är ju lika oseriöst som meningslöst.

Man måste se det här i ett större perspektiv, menar Katarina Nyberg Finn, Inlandsbanans styrelseordförande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.