Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kaunis Irons nya ellastbilar kommer passera oftare på transportsträckan än dagens lastbilar. Det berättar logistikchefen Lars Wallgren. Foto: Micke Nyberg/SVT

Kaunis Irons nya ellastbilar ger en tätare trafik

Uppdaterad
Publicerad

Alla Kaunis Irons lastbilar ska gå på batteridrift 2025, men de är knappt hälften så stora som de som används i dag och det innebär en tätare trafik och fler fordon på vägen.

– Men lastbilarna är tystare och vi hoppas att det uppfattas som positivt, säger logistikchefen Lars Wallgren.

Kaunis Irons stora mål är att gruvdriften och lastbilstransporterna ska vara fossilfria 2025. De visade under torsdagen upp en prototyp på en batterieldriven lastbil som ska testas i arktiskt klimat mellan Kaunisvaara och Svappavaara under februari.

Hälften så stora

Dagens lastbilar är på 90 ton och ellastbilen på 32 ton. Det betyder att det kommer att bli avsevärt fler transporter på den 16 mil långa sträckan efter 2025.

Volvo Lastvagnar, som tillsammans med ABB, Vattenfall och Wist Last och Buss som är med i projektet, tror sig kunna utveckla en ellastbil på knappt 45 ton, men det är ändå bara hälften så stor lastkapacitet som i dag.

”Lastbilarna är tystare”

I dag går det en lastbil varje kvart och i framtiden blir det alltså en tätare trafik än så.

– Det stämmer, förutsatt att vi inte kan få upp lastkapaciteten till samma nivå som i dag, säger Lars Wallgren, Kaunis Irons logistikchef.

Vad tror du att de bor längs transportsträckan tycker om det?

Det är klart att folk kommer att reagera när frekvensen ökar. Lastbilarna kommer att passera oftare, men å andra sidan kommer de att vara mycket tystare än i dag. Så vi får hoppas att det uppfattas som positivt, säger Wallgren.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer