– Jag tittar på om det är bäst ekonomiskt att driva företaget vidare eller inte, säger Lars-Henrik Andersson, Nextjets konkursförvaltare.

Konkursförvaltaren söker möjlighet att driva Nextjet vidare

Uppdaterad
Publicerad

Flygbolaget Nextjet har 100 miljoner i skulder och konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson, vid advokatfirman Lindahl, är satt att hantera den ekonomiska kraschen.

– Mitt fokus just nu är att säkra de tillgångar som finns. Mitt uppdrag är att  se till att fordringsägarna får ut så mycket som möjligt ur konkursboet, säger Lars-Henrik Andersson.

Värderar tillgångarna

Han har träffat Nextjets ledningsgrupp och undersöker värdet på tillgångarna.

Nextjet

– Jag tittar på om det är bäst ekonomiskt att driva företaget vidare eller inte, säger Lars-Henrik Andersson.

Hänger på politikerna

Nextjet har främst flugit till mindre orter i Norrland, bland annat till Gällivare och Arvidsjaur i Norrbotten. Nu står flera kommuner utan personflyg.

– Jag behöver en vecka på mig för att undersöka om det finns några förutsättningar att driva företaget vidare. Mycket hänger på om politikerna är villiga att skjuta till pengar på de upphandlade nu berörda flygsträckorna. Utan det ser jag  små möjligheter att driva företaget vidare, säger Lars-Henrik Andersson.

Stora skulder

I den  långa leverantörsskuldlistan som bolagsledningen skickat in till Attunda tingsrätt framgår att Nextjet  har skulder på närmare 94 miljoner kronor till bland annat flygplatserna som bolaget trafikerat och för leasingavgifter för flygplan. Även dotterbolaget Nextjet, som sköter själva flygtrafiken, har begärts i konkurs av företagsledningen. Där uppgår leverantörsskulderna till över sju miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nextjet

Mer i ämnet