Rikard Gebart, professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet. Foto: Johan Baggström/LTU

Körde 1 000 mil med personbil – på skogsrester

Uppdaterad
Publicerad

En E85-bil ska ha körts mer än 1 000 mil på biobaserat metanolbränsle tillverkat av svenska skogsrester. Detta enligt en studie från Luleå tekniska universitetet.

Det är Luleå tekniska universitet (LTU) som har gjort studien där en Saab 9-5 BioPower har körts mer än 1 000 mil på svensktillverkade biobaserade metanolbränslet M56. Metanolen som blandades i bensinen är tillverkad av skogsrester vid Luleå tekniska universitets pilotanläggning, LTU Green Fuels.

Enligt LTU har motorn sedan demonterats för att undersöka påverkan på motor och bränslesystem, och det ska ha visat att motorn inte tagit skada.

– Frågan var hur en E85-personbil skulle gilla att köra med skogsrester i tanken. Resultatet visar att E85-bilar mycket väl kan köras på biometanolblandning. Det här är ingen science fiction, det fungerar här och nu, säger Rikard Gebart, professor i energiteknik vid LTU i ett pressmeddelande.

Syftet med studien var att se hur en modern E85-bil fungerar med M56 biobaserat metanolbränsle under längre körningar.

100 procent biobaserad

I Sverige finns i dag omkring 250 000 så kallade E85-bilar. Det är bilar som kan tankas med bensin eller med E85-bränsle, som består av cirka 85 procent etanol och 15 procent bensin vid sommartemperaturer.

Processtekniken att ta fram metanol från svenska skogsrester finns vid Luleå tekniska universitet, som har testat den vid sin pilotanläggning under mer än 10 000 timmar. Endast en oljeservice ska ha gjorts på den aktuella testbilen innan biometanolprojektet startades, men i övrigt var bilen helt standard som den kom från fabriken.

– Det som skiljer den här studien från tidigare med M56 är att vår metanol är 100 procent biobaserad och inte renad till kemisk kvalitet eftersom vi ville se om det gick att förenkla processen och ändå behålla motorprestandan, vilket visade sig gå alldeles utmärkt, säger Rikard Gebart.

Mer om studien

Biometanolen som användes i projektet blandades ut med 44% vanlig bensin på volymbasis, innan tankning. Körningarna som gjordes var en blandning av längre och kortare resor och gjordes under perioden juni 2016 till maj 2017. Under körning uppstod aldrig några problem men vid kallstarter vid lägre temperatur var motorgången ofta ojämn de första 10 sekunderna. Samma beteende noterades även för E85, men inte om bilen kördes enbart på bensin.

Körningen påbörjades i maj 2016 och efter sex månader och ca 1 000 körda mil demonterades motorn i Lund under november 2016.

Demonteringen, inspektionen och uppmätningen av motorkomponenterna, som gjordes av forskare vid motorlaboratoriet vid Lunds tekniska högskola, visade inga synbara eller mätbara slitage av onormalt slag på motorn. De små men betydelselösa korrosionsskador som ofta syns på insugsportarna på motsvarande E85-motorer var betydligt mindre i denna motor, vilket kan bero på att den körts mycket på bensin innan testet påbörjades. Inga skador fanns på fordonets bränslesystem (pumpar, tank, filter etc) eller i övrigt. Efter att motorn monterats samman fungerade fordonet felfritt som innan.

Bilen har efter kontroll av motorn körts ytterligare ca 350 mil på M56 utan problem och totalt ca 2 300 mil sedan testet startades. När bilen inte körts på M56 har E85 använts.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.