Det är Luleå tekniska universitet (LTU) som har gjort studien där en Saab 9-5 BioPower har körts mer än 1 000 mil på svensktillverkade biobaserade metanolbränslet M56. Metanolen som blandades i bensinen är tillverkad av skogsrester vid Luleå tekniska universitets pilotanläggning, LTU Green Fuels.
Enligt LTU har motorn sedan demonterats för att undersöka påverkan på motor och bränslesystem, och det ska ha visat att motorn inte tagit skada.
– Frågan var hur en E85-personbil skulle gilla att köra med skogsrester i tanken. Resultatet visar att E85-bilar mycket väl kan köras på biometanolblandning. Det här är ingen science fiction, det fungerar här och nu, säger Rikard Gebart, professor i energiteknik vid LTU i ett pressmeddelande.
Syftet med studien var att se hur en modern E85-bil fungerar med M56 biobaserat metanolbränsle under längre körningar.
100 procent biobaserad
I Sverige finns i dag omkring 250 000 så kallade E85-bilar. Det är bilar som kan tankas med bensin eller med E85-bränsle, som består av cirka 85 procent etanol och 15 procent bensin vid sommartemperaturer.
Processtekniken att ta fram metanol från svenska skogsrester finns vid Luleå tekniska universitet, som har testat den vid sin pilotanläggning under mer än 10 000 timmar. Endast en oljeservice ska ha gjorts på den aktuella testbilen innan biometanolprojektet startades, men i övrigt var bilen helt standard som den kom från fabriken.
– Det som skiljer den här studien från tidigare med M56 är att vår metanol är 100 procent biobaserad och inte renad till kemisk kvalitet eftersom vi ville se om det gick att förenkla processen och ändå behålla motorprestandan, vilket visade sig gå alldeles utmärkt, säger Rikard Gebart.