Mats Stridsman, Luleå, är upprörd över de långa väntetiderna till kommunens växel. Foto: SVT

Lång väntetid till kommunens växel väcker irritation: ”Värdelöst”

Uppdaterad
Publicerad

Luleå kommun har skaffat ett nytt system för att hantera inkommande telefonsamtal. Och om du upplevt att det blivit svårt att komma fram så är du inte ensam.

Nu ska alla telefonsamtal gå via växeln och man kan inte ringa direkt till skolor, dags eller enskilda tjänstemän. Det har varit kaos sedan det nya infördes. Folk har fått ringa gång på gång utan att komma fram

– Det är jättesvårt att komma fram i växeln för det första. Helt värdelöst, säger Mats Stridsman i Luleå.

– Sen händer väldigt ofta att de skickar iväg till den person jag söker och så kan inte den personen svara. Då går det fram tre signaler kanske, sen blir det tyst och så får man börja om och ringa från början igen.

Tekniska problem

Mats Stridsman är igång med ett bygge som gör att han behöver ha kontakt med en handläggare angående bygglovsärenden. Han uppger att ringt minst 25 gånger. Han berättar att fler upplever samma sak.

Det nya systemet infördes första mars och tanken var att alla samtal ska gå via specialiserade kommunvägledare som ska slussa folk rätt. För att öka tillgängligheten. Men det har inte gått så bra.

– Nej, vi har ett system som vi har tekniska problem med, säger Susanne Sjölund, chef för servicekontoret på Luleå Kommun.

Hon fortsätter:

– Vi för diskussioner med leverantören om att vissa telefonsamtal bara tystnar och bryts mitt i och det jobbar vi hårt för att förändra och för intensiva förhandlingar med leverantören.

Lång väntetid

När det varit som sämst har väntetiden varit drygt 17 minuter på de som fått vänta längst och i början gav mer än hälften upp innan de ens fått svar.

– Tanken är ju att du ska få svar på varje gång du ringer. Vi har haft vissa perioder när det har varit längre längre tid nu i inkörningsfasen, men jag hoppas att det ska bli bättre.

När blir det bättre?

 – Jag tror att man kan märka av att redan nu har det blivit bättre.

I början av juni hade läget förbättrats. Bara 24 procent gav upp innan svar och den maximala väntetiden var 2 minuter enligt kommunens statistisk.

– Om detta varit ett privat företag det hade gått i sank på nolltid, konstaterar Mats Stridsman.

Samtal och svarsstatistik efter införande av nytt system i Luleå kommun. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.