På utsidan ser de 15 nya bussarna likadana ut. Foto: SVT

LLT får mångmiljontillskott – krisstämpeln ska bort

Uppdaterad
Publicerad

Var tredje av LLT:s busslinjer har drabbats av ett minskat resande under 2017 och nu måste

kommunledningen gå in med ett mångmiljontillskott för att rädda bolagets ekonomi.

Kommunala Luleå lokaltrafik har haft stora ekonomiska problem under 2016 och 2017 och det beror bland annat på att den budgeterade resandeökningen mer än halverats.

Från förväntade plus fyra procent till plus 1,5 procent.

”Ett jobbigt år”

Förklaringen till det är att elva av 33 busslinjer redovisar ett minskat resande – trots att kommunen driver på för att fler ska lämna bilen hemma och ta bussen i stället.

– Vi har haft ett jobbigt år då vi märkte att den nuvarande kommunala finansieringen inte räckte till och att vi behöver ett ägartillskott för att kunna genomföra våra satsningar som i sig kan öka resandet, säger LLT;s vd Karl-Johan Gramner.

Årets resultat pekar på ett underskott på fyra till sex miljoner kronor, men kommunledningen har fått löfte om en högre finansiering.

– Det handlar om upp till tolv miljoner kronor i tillskott och jag tror att det kommer att hjälpa oss att komma upp på banan igen, säger Karl-Johan Gramner.

”Krisstämpeln ska bort”

Är det kris för LLT?

– Nej, inte i dag när vi fått en ny finansiering. Den stämpeln ska vi plocka bort. Det kommer att se mycket bättre ut ekonomiskt framöver, vad gäller 2018 och framåt.

LÄS MER: Kylig arbetsmiljö för bussförare i Luleå

LLT-ledningen kommer inte att lägga ner någon av de linjer som går dåligt, om inte kommunlednuingen kräver det.

– Många av de små linjerna är ren samhällsservice, som närlinjen, och vi har ett uppdrag av kommunen att bedriva den trafiken och det ska vi fortsätta med, säger Karl-Johan Gramner.

Elbussar 2018 

LLT ska alltså försöka satsa sig ur krisen. Det köptes in 15 nya bussar i somras och i vinter kommer ytterligare tio biogasbussar.

Och 2018 är det tänkt att de första fem elbussarna ska börja trafikera Luleås gator.

– Vi är helt överens med ägaren att vi ska fortsätta satsa på kollektivtrafiken i Luleå och göra den mer attraktiv och det känns bra, säger Karl-Johan Gramner.

LLT linjer: Störst minskar mest

Det är LLT:s största busslinje som minskat resandet mest – linje 4, Bergnäset-Centrum-Porsön.

Minskningen är nästan 36.000 resor eller tio procent under årets första sju månader.

Elva av 33 busslinjer har alltså redovisat ett minskat resande under januari till och med juli i år.

Så här ser det ut när det gäller antalet resor:

+ Linje 44 Rutvik via Kyrkbyn-Gymnasiebyn  11.796  (minus 14 procent).

+ Linje 401 Centrum-Hertsön  5.125 (minus 12 procent).

+ Linje 41 Hertsön-Universitet-Aurorum 3.762 (minus 12 procent).

+ Linje 402 Centrum-Björkskatan 7.658 (minus 6 procent)

+ Linje 403 Centrum-Sunderbyn 6.035 (minus 5 procent)

+ Linje 12 Björkskatan-Porsön-Sjukhuset   9.977 (minus 5 procent).

+ Linje 50 S Sunderbyn-SSAB  2.436 (minus 3 procent)

+ Linje 6 Porsön-Centrum-Kronan  6.024 (minus 2 procent)

+ Linje 3 Björkskatan-Centrum-Bergnäset  224. 654 (minus 1;7 procent)

+ Linje 1 Hertsön-Centrum-Sjukhuset 369.153 (minus 0,6 procent)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.