Myndigheten för digital förvaltning har gjort en granskning av Luleå lokaltrafiks app. De kommer fram till att appen inte lever upp till lagen om tillgänglighetnär det gäller digital offentlig service (DOS).
Luleå lokaltrafik (LLT) är en offentlig aktör och omfattas därmed av DOS- lagen och dess föreskrift om att digital offentlig service ska vara begriplig, hanterbar, och robust.
Bristerna i appen
Några av bristerna som myndigheten pekar ut är att det går inte att pausa, stoppa eller dölja automatiskt uppdaterat innehåll, till exempel rörliga kartor.
Det brister också vid användarinmatning. Det saknas också tydliga korrigeringsförslag, vilket försvårar för personer med kognitiva funktionsnedsättningar.
Tagit till sig kritiken
LLT menar att de har tagit till sig myndighetens kritik och påbörjat arbetat med åtgärderna.
Om DIGG gör en ny granskning och nämnda åtgärder inte är vidtagna kan myndigheten besluta om ett föreläggande att vidta åtgärder.