Luleå lokaltrafik deltar i forskningsarbete kring vätgasbussar som ska fungera väl på vintern. Foto: SVT

Vätgasbussarna eldprov i Luleå – testas om de funkar i kallt klimat

Uppdaterad
Publicerad

Nu satsar Luleå lokaltrafik och Lumire på att få tilll bränslecellsbussar. Forskare ska undersöka bränslecellsbussar potential ur ett klimatperspektiv.

Svenska miljöinstitutet ska utreda möjligheten för Luleå lokaltrafik att utöver elbussar dessutom använda bränslecellsbussar drivna på vätgas. Det eftersom de inte behöver någon tilläggsvärme för uppvärmning under vintertid.

– Vi ser att intresset för vätgastekniken växer både för kollektivtrafik och lastbilstrafik, inte minst på långa sträckor där batterielektrifiering är utmanande. I norra Sverige är det extra intressant med tanke på de stora vätgassatsningar som görs där, säger Tobias Gustavsson Binder, transportforskare på IVL.

Klimat

Tre vätgastester

Vätgas kan produceras via biogas, via el eller pyrolys av biometan.

– Att producera vätgas av biogas genom reformering eller pyrolys kan vara ett sätt att fortsätta ta vara på de stora miljönyttorna som biogas ger oss, säger Anders Hjort, forskare på IVL Svenska miljöinstitutet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimat

Mer i ämnet