Det var i slutet av oktober 2019 som ett fall av vägglöss hittades i en hyresbostad i Lulebo. Två månader senare inträffade ännu ett fall och i januari 2020 ytterligare ett.
Förstod omfattningen i somras
Under sommaren har det blivit ännu fler fall i samma fastighet och först då började Lulebo förstå omfattningen av problemet. Enligt bostadsbolaget är man så pass ovan vid liknande händelser att man brustit i både rutiner och information.
– Vi är inte vana vid att ett helt hus drabbas, utan enbart enstaka lägenheter. Så vi har varit dåliga på att informera hyresgästerna, säger Carl-Axel Sundbaum, fastighetschef.
Ändrar rutinerna kring vägglöss
Sedan den första rapporten kom i oktober 2019 har totalt tio av 24 lägenheter drabbats. Fyra av dem är färdigsanerade medan sex stycken fortfarande saneras. Nu kommer Lulebo att ändra sina rutiner kring vägglöss.
– Vi kommer bland annat att uppdatera hemsidan för att ge folk information, vi vill också ha en varningslampa mycket tidigare från saneringsbolaget, vi kommer också att informera alla hyresgäster och undersöka tilliggande lägenheter, säger Carl-Axel Sundbaum, fastighetschef.
Placerar ut lusfällor
Till exempel kommer man att ge hyresgästerna en lusfälla som placeras under sängen i två veckor. Problemen med vägglöss har kostat Lulebo hundratusenstals kronor och då har man ännu inte delat ut någon ersättning.
– Vi kommer följa den branschpraxis som finns och kontakta varje hyresgäst och se vad de har rätt till.
De som har bott på hotell, får de någon ersättning?
– Nej, vi ersätter inte för hotell. Man måste hjälpa till i saneringen och då är man en del i behandlingen (alltså ett slags lockbete reds anm), säger Carl-Axel Sundbaum, fastighetschef på Lulebo.