Lulebo håller presskonferens om problemen med vägglöss i flera lägenheter. På bilden syns Eva Holmberg, marknads-och kommunikationschef och Carl-Axel Sundbaum, fastighetschef. Foto: Linda Jones/SVT

Lulebo självkritiska till problemen med vägglöss

Uppdaterad
Publicerad

Det kommunala bostadsbolaget Lulebo är självkritiska till hur de har hanterat problemen med vägglössen i en fastighet i Luleå.

– Vi har inte haft några rutiner, säger Carl-Axel Sundbaum, fastighetschef.

Det var i slutet av oktober 2019 som ett fall av vägglöss hittades i en hyresbostad i Lulebo. Två månader senare inträffade ännu ett fall och i januari 2020 ytterligare ett.

Förstod omfattningen i somras

Under sommaren har det blivit ännu fler fall i samma fastighet och först då började Lulebo förstå omfattningen av problemet. Enligt bostadsbolaget är man så pass ovan vid liknande händelser att man brustit i både rutiner och information.

– Vi är inte vana vid att ett helt hus drabbas, utan enbart enstaka lägenheter. Så vi har varit dåliga på att informera hyresgästerna, säger Carl-Axel Sundbaum, fastighetschef.

Ändrar rutinerna kring vägglöss

Sedan den första rapporten kom i oktober 2019 har totalt tio av 24 lägenheter drabbats. Fyra av dem är färdigsanerade medan sex stycken fortfarande saneras. Nu kommer Lulebo att ändra sina rutiner kring vägglöss.

– Vi kommer bland annat att uppdatera hemsidan för att ge folk information, vi vill också ha en varningslampa mycket tidigare från saneringsbolaget, vi kommer också att informera alla hyresgäster och undersöka tilliggande lägenheter, säger Carl-Axel Sundbaum, fastighetschef.

Placerar ut lusfällor

Till exempel kommer man att ge hyresgästerna en lusfälla som placeras under sängen i två veckor. Problemen med vägglöss har kostat Lulebo hundratusenstals kronor och då har man ännu inte delat ut någon ersättning.

– Vi kommer följa den branschpraxis som finns och kontakta varje hyresgäst och se vad de har rätt till.

De som har bott på hotell, får de någon ersättning?

– Nej, vi ersätter inte för hotell. Man måste hjälpa till i saneringen och då är man en del i behandlingen (alltså ett slags lockbete reds anm), säger Carl-Axel Sundbaum, fastighetschef på Lulebo.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.