Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör Malin Sand, folkhälsostrateg och dietist, om grönsaksvanorna i Norrbotten. Foto: SVT

Många norrbottningar äter extremt lite grönt – klassas som riskfyllt

Uppdaterad
Publicerad

Att äta mycket frukt, grönt och fibrer är en viktig del av en hälsosam livsstil. I Norrbotten äter många så lite frukt och grönt att deras vanor klassas som riskfyllda för hälsan.

Livsmedelsverket rekommenderar ett dagligt intag av frukt och grönt på 500 gram, alltså minst två till tre frukter och två nävar grönsaker per dag. Men i Norrbotten når endast tre procent av männen och nio procent av kvinnorna Livsmedelsverkets rekommendationer, enligt undersökningen ”Hälsa på lika villkor av Region Norrbotten.

För lite frukt och grönt

Istället är det desto fler, 46 procent av männen och 25 procent av kvinnorna, som bara konsumerar en frukt eller lite grönsaker en gång om dagen, vilket klassas som riskfyllt för hälsan. Förra året var både kvinnor och män sämre på att konsumera frukt och grönt tre gånger om dagen, jämfört med tidigare år.

Vana fokusera på kolhydrater

– Vi har lite vana att först fokusera på vilket kött vi ska äta idag, vilka kolhydrater ska vi äta idag och sedan kanske man slänger dit gurka och tomat på slutet för att man glömt att planera med dem. Men om man gör veckomatsedlar så kan man då också tänka in grönsakerna, säger Malin Sand, folkhälsostrateg och legitimerad dietist på Region Norrbotten.

I klippet förklarar hon vad många ofta råkar göra ”fel” när de bestämmer sig för att skaffa en mer hälsosam livsstil – och hur man kan tänka istället.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer