Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Maria Selin Fjällström tycker att det blivit legitimt att jobba mot hedersvåld och förtryck men att det finns mer kvar att göra Foto: Jimmy äckström/SVT.Visa alla (2)
Visa alla (2)

Luleåläraren Maria lyfte hedersfrågan i skolan – kallades rasist

Uppdaterad
Publicerad

Läraren Maria Selin Fjällström vid vård- och omsorgsprogrammet i gymnasiebyn i Luleå har sedan länge jobbat mot hedersvåld. Ett ämne som enligt henne inte alltid är så lätt att ta upp.

– Du har ingen aning om hur många tjejer vi offrat till hedersvåldet på det politiskt korrekta altaret just för att man inte fick prata om det, säger läraren Maria Selin Fjällström från Luleå.

Gymnasieläraren från Luleå tycker att det har blivit med legitimt att jobba mot hedersvåld och förtryck – men att det finns otroligt mycket kvar att göra.

Nytt kunskapscentrum

För en tid sen utsågs Norrbotten tillsammans med tre andra län i Sverige där länstyrelsen ska bygga upp ett kompetenscentrum för att öka kunskapen om hedersvåld och förtryck. Någonting som gymnasieläraren tror kan bli ett steg till ökad kunskap och förändring av attityder.

Locket på

– Efter hedersmordet på Fadime lades locket på och det som behövs nu är mer utbildning. Hur ska lärarna annars veta hur man ska komma åt det här och vilka följdfrågor man ska ställa till eleverna när man misstänker att någon utsätts för det här, för där tror jag många är rädda för att göra fel, säger Maria Selin Fjällström.

I klippet hör du läraren berätta om samhällets och elevernas reaktioner på att hon arbetar med hedersrelaterade frågor i skolan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer