– Det satsas på några linjer medan vi inte får några pengar alls till andra, säger Kenneth Johansson, vd vid Länstrafiken i Norrbotten.
Trafikverket satsar på följande fem linjer i Norrbotten:
- Linje 91 Kiruna-Riksgränsen-Narvik
- Linje 55 Pajala-Överkalix-Luleå
- Linje 44 Gällivare-Jokkmokk-Boden-Luleå
- Linje 21 Arvidsjaur-Älvsbyn-Boden-Luleå
- Linje 26 Arjeplog-Arvidsjaur-Skellefteå
Det Trafikverket har utrett inför den nya tvååriga avtalsperioden är vilken busslinjetrafik som ger ökad tillgänglighet för resenärer som ska resa längre sträckor, bland annat mellan länen..
– Med den avtalade busstrafiken bidrar Trafikverket till en förbättrad tillgänglighet till ett stort antal orter i inlandet i de fyra nordligaste länen, säger Anna Fällbom, chef Transportsystem och utredningar, Trafikverket.
De får inga pengar
Däremot finns det tre busslinjer i Norrbotten som inte kommer att få fortsatt ekonomisk ersättning från Trafikverket då man inte anser att det ökar resenärernas möjlighet till att åka kollektivt. Det är:
- Linje 10 Kiruna–Gällivare–Överkalix–Luleå
- Linje 53 Kiruna–Pajala–Övertorneå–Haparanda
- Linje 17 Arjeplog–Arvidsjaur–Långträsk–Piteå
Ingen nedläggning
– Trafikverket har som argument att en del linjer konkurrerar med tågrafiken och därför inte behövs. Men tåget kör sin raksträcka medan våra bussar kör in i olika byar. Ett exempel är linje tio där vi bland annat tar upp passagerare i byarna i Överkalix och Töre. Eftersom vi anser att tåg och buss inte har samma upptagningsområde kommer vi att försöka fortsätta påverka Trafikverket i frågan, säger Kenneth Johansson.
Kan det bli nedläggningar av någon linje?
– Nej, det blir det inte, säger Kenneth Johansson.
Trafikverket satsar totalt 35 miljoner kronor på länen i Norrland.