Nu har Trafikverket startat förbifart Vittangi

Publicerad

Byggandet av vägsträckan kostar 127 miljoner kronor och ska vara färdig hösten 2021. Totalt kostar ombyggnationen och förstärkningen av hela sträckan Kaunisvaara – Svappavaara 2,2 miljarder kronor.

Sträckan från Kaunis Iron gruvan till omlastningsstationen i Svappavaara är 160 kilometer och byggs om för trafiksäkerheten och förstärks för att Kaunis Iron ska ta tyngre last, från normala 64 ton till 90 ton. Kaunis Iron har tillstånd att använda lastbilar med 90 tons bruttovikt längs sträckan.

Förbifart Vittangi har nu startat och förbifart Masungsbyn startar till sommaren och båda ska vara färdig om ett och ett halvt år.

– Vi vill att boende i Vittangi och Masungsbyn ska avlastas när det gäller trafikstörningar och annat, det är trafiksäkerhet och framkomlighet som är syftet med förbifarterna, säger Helena Eriksson regiondirektör på Trafikverket nord.

Skulle delfinansieras av Northland Resources

Projektet startade när Northland Resources startade sin verksamhet i oktober 2012 och skulle delfinansieras av Northland Resources. Men Northland Resources gick i konkurs två år senare i december 2014 och pengarna försvann.

Har ni fått pengar för första etappen av Northland Resources innan de gick i konkurs?

– Nej, vi hade förstås fordringar på bolaget, men andras fordringar prioriterades högre av konkursförvaltaren så vi fick ingen ersättning.

Nu har man startat ombyggnationen av sträckan för andra gången och planen är som förra gången att delfinansiera projektet med hjälp av gruvföretaget men i dagsläget har man inget avtal med Kaunis Iron

Varför har ni startat innan ni har ett avtal?

– Den övergripande styrningen för hur vi utvecklar det svenska transportsystemet är de transportpolitiska målen. Det visar de politiskt prioriterade områdena inom den statliga transportpolitiken. Målen är utgångspunkten för Trafikverkets uppdrag och är vägledande för vår verksamhetsinriktning. En del i vårt uppdrag handlar alltså om att förbättra förutsättningarna för näringslivet, säger Helena Eriksson regiondirektör på Trafikverket nord.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.