Två personer omkom i olyckan som inträffade i september vid en obevakad järnvägsövergång mellan Gransjö och Sandträsk norr om Boden. Foto: Pär Bäckström/TT, SVT

Olyckskorsning får bommar – men först efter 2024

Uppdaterad
Publicerad

För en månad sedan omkom två personer utanför Boden vid en oövervakad järnvägsövergång. Nu vill Trafikverket att övergången ska få bommar. Men först efter 2024.

Olyckan inträffade mellan Gransjö och Sandträsk utanför Boden den 29 september, då två personer omkom. Efter olyckan uppgav Trafikverket att järnvägsövergången, som är oövervakad, inte skulle få bommar eller ljussignaler då detta är för dyrt.

Men nu har Trafikverket lämnat in en lista till regeringen om vilka oövervakade järnvägsövergångar som ska prioriteras för ombyggnad.

”Det är jättejobbigt”

En av dem är korsningen i Boden där två dödsolyckor inträffat. Där menar Trafikverket att en bomanläggning bör byggas. Men detta kommer ske först år 2024 eller senare.

Trafikverket har fått tre miljarder kronor av regeringen för att höja säkerheten vid obevakade järnvägskorsningar fram till 2029. Men det är svårt att avgöra vilka av de drygt 3 500 obevakade plankorsningarna som är minst säkra.

– Det är jättejobbigt och svårt att avgöra vilka som är farligast. Vi hade helst velat få bort alla oskyddade plankorsningar men Sverige ser ut som det gör, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket till TT.

Utmaningar på landsbygden

Sedan maj har säkerheten vid 44 plankorsningarna höjts och nu ska myndigheten gå vidare med ytterligare 180 som bedöms vara särskilt farliga.

– Plankorsningar är en risk i sig men nu har vi gjort en prioriteringslista som utgår ifrån vad som ökar säkerheten för flest människor. Vi klarar inte av att göra alla 3 500 på en gång, säger Bengt Olsson.

Enligt honom är en av utmaningarna att de farliga plankorsningarna ofta finns på landsbygden, där det är långt till elförsörjning, vilket gör att det inte går att sätta upp bommar. I stället kan säkerheten höjas genom att röja sikten kring korsningen eller genom att stänga plankorsningen och leda om trafiken.

-Om man bedömer att det måste till en planskild korsning får man bygga om helt och hållet. Antingen med en bro över eller med en viadukt under, säger Bengt Olsson.

Övriga oövervakade järnvägsövergångar i Norrbotten som ska prioriteras:

  • Attavaaravägen – Gällivare: Bommar, 2024 eller senare
  • Holmvägen – Boden: Bommar, 2024 eller senare
  • Låktatjåkka – Kiruna: Ny gångfålla inklusive stängsel, 2021
  • Kiruna – Krokvik: Bommar, 2024 eller senare
  • Björkliden – Kiruna: Uppgradering från ljud- och ljussignal samt gångfålla till helbommar, 2024 eller senare
  • Älvsbyn – Gångfålla Älvsbyn: Gångfålla för cykel- och gångtrafik, 2024 eller senare
  • Jokkmokk – Åsen Kolonat: Bommar, 2024 eller senare
  • Gällivare – Särkirovavägen: Bommar, 2024 eller senare
  • Gällivare – Sikträsk bangård: Slopning, 2024 eller senare
  • Piteå – Blålidsvägen: Slopning, 2024 eller senare
  • Boden – Degervattnet: Bommar, 2024 eller senare

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.