Det är osäkra tider för biltestarverksamheten i Arjeplog och Arvidsjaur. Foto: Geir Olsen/TT

Osäkra tider för biltestarna i Arjeplog och Arvidsjaur

Uppdaterad
Publicerad

Normalt omsätter biltestarverksamheten  i Arvidsjaur och Arjeplog över en miljard kronor under ett par vintermånader, men förutsättningrna har ändrats. Först kom pandemin, sedan komponentbrist och en bilindustri som tvärbromsat.

Tillsammans har de båda kommunerna mindre än 10 000 invånare. Det är dock hit som världens största biltillverkare söker sig när nya modeller ska uthållighetstestas i sträng kyla och på vinterunderlag.

– Den här testnäringen är en jätteviktig bas för kommunen, säger Anne Enoksson, näringslivsstrateg på Arvidsjaurs kommun.

Privatchartrade flyg

Nu är det fortfarande bara september och högsäsongen fortfarande ett par månader bort. Det är då privatchartrade flyg från framför allt Tyskland är tänkt att börja anlända igen, ett normalår flera gånger i veckan från olika destinationer.

– Den här trafiken är avgörande för att flygplatsen ska kunna verka, och vi har gått igenom ett stålbad precis som alla andra flygplatser. Men vi har ändå legat på 25 procents kapacitet, säger Carina Johnsson, vd för flygplatsen.

Fortsatta investeringar

Continental har under pandemin, liksom andra bil- och däcktillverkare, fortsatt att investera i sina anläggningar i Arvidsjaur. Även om testverksamheten skalats ned.

– Det är en utmaning med övergången från explosionsmotorer till elmotorer. Dessutom utvecklar vi ny mjukvara. Till slut måste du sätta ihop alla bitarna och testa dem i verkligheten för att få en bekräftelse på att det fungerar innan du säljer det till allmänheten, säger Detlev Borchert, chef för Continentals testanläggning i Arvidsjaur.

Tanken är att skala upp verksamheten när pandemin är över.

– Men frågan är om vi någonsin kommer tillbaka till det läge som rådde före covid-19. Det beror på våra kunder. De har har också påverkats, mycket av produktpresentationer sker nu på nätet.

Verksamheten påverkas också av vilka pandemirestriktioner som gäller i andra länder. I flera asiatiska länder har smittspridningen tagit fart igen.

Halvledarbristen påverkar

Ett annat problem är att fordonssektorn drabbats hårt av bristen på så kallade halvledare. Detta har lett till att flera stora fordonstillverkare, exempelvis Toyota, varslat om produktionsbegränsningar.

– Det är fortfarande osäkert, säger Robert Granström, ordförande för SPGA, biltestföretagens samverkansorganisation i Norrbotten.

Ytterligare en utmaning är containerbristen inom sjöfarten. Bilar från Tyskland kan fraktas med lastbil, men asiatiska tillverkare har av naturliga skäl inte den möjligheten.

Det som började på 1970-talet med en testbana i Arjeplog har nu vuxit till att omfatta ett 30-tal olika testanläggningar i norra Sverige. Tillsammans omsätter de drygt en miljard kronor under ett par vintermånader. Det skapar jobbtillfällen inte bara inom biltestningsbranschen utan i verksamheter runtomkring, som hotell och servicenäring – i alla fall under ett vanligt år.

TT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer