”Högt över fjällen där flyger en ko
Den flyger långt bort
Där den kan finna ro
Där västvinden sjunger
Sin eviga sång
Som avslöjar allting på en gång”
Så börjar proggbandet Norrlåtars ”Ko över Sarek”. Att den nästan 40 år senare skulle få nytt liv i ett av världens största skyltfönster låter osannolikt – men stämmer.
– För mig var det som en blixt från klar himmel , säger Björn Sjöö som bland annat spelar trombon.
46 miljoner för 30 sekunders tv-tid
”Super Bowl LV” var den 55:e upplagan av den amerikanska fotbollsfinalen. Den avgjordes i februari och anförda av Tom Brady vann Tampa Bay Buccaneers matchen.
Men det är inte bara sporten som står i centrum. Det är en av världens mest åtråvärda reklampelare för företagen och i år fick man hosta upp cirka 46 miljoner kronor för 30-sekunders tv-tid enligt Dagens media.
Delar inte på några chipssmulor
Några sekunder av ”Ko över Sarek” spelas upp i Pringlesreklamen men det är inga chipssmulor bandet delar på.
– Vi har färre skulder och jag har just gjort en egen skiva och det har kostat. Detta har räddat det, säger Sjöö.
I klippet hör du Björn Sjöö framföra låten och berätta om hur låten kom till superbowl!