Foto: Scania

Så kan framtidens lastbilar se ut

Uppdaterad
Publicerad

Nu ska tunga transporter elektrifieras – det är i alla fall en av drivkrafterna bakom ett nytt EU-projekt som koordineras av Luleå tekniska universitet i samarbete med bland annat Scania. Målet är att skapa lättare lastbilskonstruktioner med hjälp av varmformat stål, så att fordonen kan ta mer last.

Mats Oldenburg är projektledare för EU-projektet WarmLight och professor i hållfasthetslära vid Luleå tekniska universitet.

– Dagens chassidesign för lastbilar bygger på en 120 år gammal ramkonstruktion. Nu behövs en helt ny konstruktion som möter framtidens behov, säger han i ett pressmeddelande.

Lättare lastbilskonstruktioner som kan ta mer last, minskar utsläppen av koldioxid per kilo last längs vägarna för bränsledrivna lastbilar.

Tunga batterier ställer nya krav

På grund av tunga batterier på eldrivna lastbilar krävs dessutom nya lättare ramkonstruktioner som kan lagra och skydda batterierna. För att hitta en möjlig väg framåt kommer forskarna i EU-projektet att undersöka nya högpresterande, höghållfasta stål som tillverkas med hjälp av varmformning.

EU-projektet som koordineras av Luleå tekniska universitet löper under 3,5 år och finansieras av Research Fund for Coal and Steel (RFCS). Budgeten är på drygt 1,15 miljoner Euro, varav Luleå tekniska universitet har tilldelats cirka tre miljoner kronor.

Fakta om varmformning

Den varmformning som utförs inom WarmLight-projektet innefattar plastisk bearbetning av metaller vid temperaturer under normaliseringstemperatur. För att skapa höghållfasta stålkomponenter värms materialet upp till över 600 grader där stålet värmebehandlas och formas och får de egenskaper som man vill ha.

Syftet med varmbearbetningen är både att, med låga krafter, ge det varma materialet en ökad formbarhet samt att förbättra materialegenskaperna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.