Här bygger Peder en powerbank av skrotade elbilsbatterier i Älvsbyn

Publicerad

Det klassiska sättet att försäkra sig mot att inte bli stående i skogen med soppatorsk är en reservdunk. Men en elbil behöver en powerbank. SVT har träffat Peder Strand i Älvsbyn som tillverkar batteripack – med hjälp av skrotade elbilsbatterier.

Norrbottens bildemontering i Storsund hade ett elbilsbatteri som donerats till testet.

Och Peder Strand fick i uppdrag att se vad han kunde göra för att konvertera det till en powerbank modell större. Tanken är att man ska kunna bruka batteriet till livslängdens slut, istället för att omedelbart skicka batteriet till återvinning. Och det gick förstås.

Demo på biltestanläggningen

På biltestanläggningen Arctic Falls förevisades powerbanken. Projektet TRE-m vill i samverkan med biltestbranschen och LTU peka på möjligheter till hållbar omställning och lyfta fram den tekniska kompetens som finns i länet.

– Fokus ligger på framtidens provbehov och utveckling av testbranschen i regionen, säger Robert Granström vid SPGA, som är koordinator för projektet.

Det här är en av totalt 18 demonstrationer som ska visas och de flesta samarbetsparters var med på videolänk.

Vill testa vidare

– Det är oerhört spännande att vi redan nu hittat en applikation för begagnade batterier, säger Zara Forsman, vd Norrbottens bildemontering.

Hon säger också att det finns tankar kring hur konceptet kan vidareutvecklas.

– Vi kanske rent av kan låta vår anläggning bli värd för ett långtidstest.

Och det är just biltestanläggningarna som kommer att var värd också för de kommande visningarna.

I videon kan du se när batteripacksbyggare Peder Strand visar sitt bygge på biltestanläggningen.

TRE-m

TRE-m är ett regionalt utvecklingsprojekt.

SPGA (Swedish proving ground association) är koordinator för projektet.

Finansiärer:

ERUF (europeiska regionala utvecklingsfonden)

Region Norrbotten

Sparbanken Nord

Längmanska Företagar Fonden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.