Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I labbet på LTU försöker forskare nu ta fram ”smart” betong”. Tanken är att man i framtiden ska kunna ladda elbilen under körning. Hör mer i klippet. Foto: SVT Grafik/Randi Gitz

Ladda elbilen medan du kör – forskning i Luleå på ”smart betong”

Uppdaterad
Publicerad

På Luleå tekniska universitet, LTU, blandas det just nu betong och asfalt för fullt för att hitta den optimala blandning som ska göra framtidsvisionen till verklighet: projektet kring ”smart betong” har just dragit igång.

Redan nu finns tre testvägar i Sverige där man testar laddning av elfordon. En utanför Arlanda och en i Skåne som inte är kontaktlösa, och en testväg på Gotland. Den kontaktlösa testvägen på Gotland är baserad på utländsk teknologi.

– Material som används på elektrifierade vägar i Sverige är alla baserade på utländsk teknik. Detta projekt gör det möjligt för oss att utveckla en konkurrerande svensk teknik, säger Andrzej Cwirzen, professor i building materials på LTU.

Söker lösningar till rimligt pris

– Man måste skapa ett elektromagnetiskt fält för att kunna skicka elektriciteten mellan marken och bilen och då måste materialet vara ledande, säger Andrzej Cwirzen.

Hur man skapar sådan betong och asfalt till ett rimligt pris – det är knäckfrågan.

För närvarande blandar LTU nanopartiklar i betongen och asfalten för att göra den ledande, men det blir väldigt dyrt i längden. 

Därför ska de under två år söka efter billigare ingredienser så att laddvägarna kan bli verklighet.

Trafikverket intresserade

Projektet är finansierat av Energimyndigheten och Trafikverket har visat ett stort intresse berättar Andrzej Cwirzen.

Trafikverket berättade i somras att de bestämt sig för att bygga Sveriges första permanenta elväg mellan Hallsberg och Örebro där hela elvägssystemet med kringtjänster, betal- och accessystem ska testas.

I videon berättar professorn om hur de vill använda gigantiska 3D-skrivare för att bygga framtidens elvägar.

Nanopartiklar mixas, LTU försöker hitta alternativ till de dyra nanopartiklarna Foto: Randi Gitz/SVT

Samarbetspartners i projektet

Building materials group – LTU Luleå 

Electrical power engineering – LTU Skellefteå 

NCC 

Skanska 

PEAB 

Trafikverket 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.