Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Spårbyte för en mer driftsäker Malmbanan

Uppdaterad
Publicerad

Nästa vecka startar spårbytet av Malmbanan – för att göra den mer driftsäker och lättare att underhålla.

Det är ett omfattande spårbyte på den 89 kilometer långa sträckan mellan Gällivare och Råtsi.

Arbetet är uppdelat i två etapper och den 25 juni påbörjas arbetet med etappen mellan Gällivare och Håmojåkk.

– Det är av yttersta vikt för att vi ska ha en robust och driftsäker järnvägsanläggning. Spårbytet innebär att räls, slipers och makadam byts ut med hjälp av spårbyteståg och ballastreningståg, säger Urban Kauma, projektledare vid Trafikverket.

Högsta tillåtna vikten höjs

I december 2022 sänktes högsta tillåtna axellasten på sträckan från 30 till 25 ton för att spåret inte uppfyllde rätt krav. Men efter bytet kan den höjas till 30 ton igen.

Efter spårbytet kan högst tillåtna vikten för tågvagnar höjas till 30 ton.

– Den största delen av arbetet kommer att ske under kvällar och nätter. En del vägar som går över järnvägen kommer att stängas av under själva spårbytet. Informationsskyltar sätts upp innan avstängningen, säger Kauma.

Den andra etappen av spårbytet genomförs under 2025.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.