Allt fler bilköpare väljer el- och laddhybrider men utvecklingen går inte lika snabbt i Norrbotten som i övriga Sverige. Foto: Anders Hjertström/SVT

Fler köper laddbara bilar – men i Norrbotten har utecklingen stannat av

Uppdaterad
Publicerad

Försäljningen av el- och laddhybrider har ökat kraftigt i Sverige de senaste åren. I Norrbotten är ökningen inte så stor och länet har exempelvis färre laddbara fordon än grannlänet Västerbotten.

I Sveriges fanns lite drygt 56.000 renodlade elbilar sista kvartalet förra året. Antalet laddhybrider, som både kan köras på el och fossila bränslen, var samma tid 123.000.

I Norrbotten låg antalet el- och laddhybrider på 1562 sista kvartalet 2020. Jämfört med Västerbotten som hade 2388 visar siffror från elstatistik.se.

Två procentenheter av alla personbilar

Ser man till nybilsregistreringen, alltså köp av helt nya bilar, växte el- och laddhybridmarknaden kraftigt i Sverige under förra året, visar siffror från branschorganisationen Bil Sweden.

– 2019 uppgick andelen laddbara bilar till två procent av alla personbilar i trafik. Preliminära siffror visar att denna andel ökade under 2020 till 3,6 procent, säger vd:n Jessica Alenius.

Bensin- och dieselbilarnas andel minskade samtidigt som laddhybridernas andel ökade med 16 procentenheter och elbilarnas andel med fem procentenheter.

I december 2020 registrerades det till och med fler laddhybrider än bensinbilar och fler elbilar än dieselbilar.

Stannade av i januari

Men utvecklingen har dock dämpats i januari.

– Med årets alla styrmedelsförändringar i form av bland annat höjd förmånsskatt riskerar vi att bromsa denna positiva utvecklingstakt, vilket försämrar möjligheterna att nå klimatmålen, säger BIL Swedens vd Jessica Alenius.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer