– Det går inte att bygga bort alla olyckor, nu måste de som sitter bakom ratten ta ett större ansvar, säger Daniel Pettersson, sektionschef för polisens trafiksektionen region Nord.
Stor satsning på trafiksäkerhet
I och med riksdagens nollvision om dödade och svårt skadade i trafiken har man de senaste åren gjort omfattande satsningar på att öka trafiksäkerheten i landet. Detta gäller även Norrbotten även om det är vägsträckor med mest trafik som prioriteras exempelvis vid satsningar på vajerräcken.
Dyster statistik
Trots detta blev 2018 ett dystert år med 17 dödsolyckor på länets vägar. I hela landet avled 325 personer, villket är den högsta siffran sedan 2009.
2017 avled endast 4 personer på länets vägar. Frågan om det var en tillfälligt bra siffra vill inte chefen för polisens trafiksektion i region Nord, Daniel Pettersson säga. Enligt honom är det så få antal i länet för att man på kort tid ska dra stora slutsatser. Men problematiken här är den samma som i övriga landet. Vi kör för fort och för många kör onyktra. Dessutom är det mycket tung trafik och händer det då något så får det ofta allvarliga konsekvenser.
Det egna ansvaret
Han är tydlig med att ett stort ansvar vilar på trafikanterna själva.
– Med de trafiksäkerhetsåtgärder som gjorts från såväl myndigheter, entreprenörer och fordonstillverkare har vi fått ner antalet olyckor och dödade i trafiken, men allt går inte att bygga bort.
– Nu måste regelefterlevnaden öka. De som sitter bakom ratten måste ta ett större ansvar. Bara en liten sänkning av medelhastigheten får stora effekter, säger han.
Till skillnad från dödsolyckorna, har antalet svårt skadade på länets vägar gått ner från 72 år 2017 till 60 i fjol.