Sverige hoppas på kinesiska turister

Uppdaterad
Publicerad

Den svenska turistnäringen bara väntar på att kineserna ska upptäcka Sverige. 1,4 miljarder kineser erbjuder en aldrig sinande marknad som ännu inte upptäckt stora delar av Sverige.

Hela Asien erbjuder en enorm marknad för turismen i norr. De senaste åren har turister från Hongkong, Kina, Singapore och Taiwan börjat hitta till de nordiska länderna. Det nya är kinesernas upptäckt av Skandinavien. Av de nordiska länderna har Norge flest kinesiska turister (32 procent), Sverige kommer därefter (27 procent) och sedan Finland (23 procent).

Få hittar norra Sverige

I Sverige är det storstäderna som fortfarande är störst när det gäller kinesiska turister. Men än är det relativt få kineser som reser till norra Sverige om man jämför med norra Finland och norra Norge. I de nordligaste delarna av våra grannländer har den kinesiska turismen bokstavligen exploderat.

Turister från Kina

Förra året hade norra Finland 35.000 gästnätter enligt statistik från turistorganisationen Swedish Lappland. Norra Norge hade 18.000 gästnätter och Norrbotten hade 12.000 övernattningar, vilket ändå var en femtio procentig ökning jämfört med året innan i norra Sverige.

– Vi har enorma möjligheter att locka asiater här uppe, säger turistföretagaren Klas Ekdahl i Abisko i Kiruna kommun. Det som lockar mest är norrsken, säger han.

Debby Chang och Rachel Lo från Taiwan hoppas på att få se norrsken. Foto: SVT

Rachel Lo från Taiwan instämmer.

– Vi kom hit främst för norrskenets skull, förklarar hon.

Och hon kan skatta sig lycklig för hon och väninnan Debby Chang lyckades se norrsken under sitt besök i Abisko.

– Vi asiater tror ju att man ska ha upplevt norrsken en gång i sitt liv för att vara lycklig, säger hon.

Frukostnudlar

Hela 60 procent av Klas Ekdahls kunder kommer från Asien.

– Det är viktigt att kunna erbjuda de kunderna vad de vill ha. Jag har anställda som kan kinesiska för alla kan inte engelska, berättar han.

– Mina gäster har självhushåll men de kan köpa nudlar hos mig. Kineser till exempel vill ha nudlar redan till frukost.

Fullt upp med att bygga en minisnögubbe. Foto: SVT

Klas Ekdahl tycker inte att turistföretagen i norra Sverige uttnyttjar hela den potentialen som den enorma turistmarknaden i Kina är.

– Turistföretag här uppe är dåliga på att marknadsföra sig i Kina. Kineserna hittar sina resor på internet, såsom vi också gör. Jag själv har en hemsida i Kina via ett kinesiskt företag, berättar han.

Den kinesiska regeringen har gjort det svårt för utländska hemsidor att fungera fullt ut i Kina.

– Det kan ta jättelång tid att bara ladda upp en bild om jag själv skulle ha en hemsida så det går ju inte.

Hittar Sverige via reseportaler

Enligt turistorganisationen Visit Sweden har nästan hälften av kineserna internet. Det är 688 miljoner människor. Och den kinesiska medelklassen växer och har pengar att spendera. Fast betald semester inte är standard i Kina så har möjligheterna att ta ut betald semester ökat, vilket också påverkar resandet.

Enligt Visit Sweden hittar kineser information om Sverigeresan främst via hemsidor för stora reseportaler och turistorganisationer och via sociala medier såsom Weibo som är det kinesernas motsvarighet till Facebook.

– Jag vill komma tillbaka hit och kanske testa att åka skidor säger Rachel Lo. Jag älskar snö.

Se hela inslaget här: Sverige hoppas på fler kinesiska turister

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Turister från Kina

Mer i ämnet