Mats Wilhelmsson på Tågkompaniet ber om ursäkt till tågresenärerna. Foto: SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Lägger en halv miljon i månaden på försenings-SMS

Publicerad

Sex gånger så många reklamationer och en sms-trafik som kostat en halv miljon kronor i månaden. Tågkompaniet har haft en tuff vinter.

Tågkompaniet sköter trafiken åt Norrtåg efter Norrlandskusten. I vinter har vart tredje Norrtåg varit inställt eller kraftigt försenat, samtidigt som viltolyckorna har tredubblats. Tågkompaniet har drabbats av fordonsbrist då tågets fronter inte tål detta, utan måste in på verkstad.

Is och snö har ställt tilldet och har lett till frusna växlar och tågbromsar samt signalfel. Allt detta har lett till att förtroendet har rasat i botten.

Ber om ursäkt

Vid en presskonferens i Umeå i dag var det viktigaste budskapet att säga förlåt till resenärerna. Cheferna lovade en bättre vinter nästa år efter en rad åtgärder.

– I grund och botten finns det ju egentligen bara en sak, köra tåg enligt tidtabellen. Hur gör vi det då? Jo, vi har gjort ett antal misstag själva i hur vi planerat, kring underhållsinsatser och vår information. Men grundproblemet är ändå att snön har fått för stor påverkan på trafiken och spåret jämfört med hur det får gå vägen, säger Mats Wilhelmsson, marknadschef  på Tågkompaniet.

Maria Cederberg, chef kundmöte på Tågkompaniet. Foto: SVT

Skickar sms för en halv miljon i månaden

Allt strul har lett till enorma omkostnader, enligt Tågkompaniet kan strulet ha kostat tiotals miljoner. En stor utgift är att skicka ut information om förseningar och inställda avgångar via sms till alla kunder

– Jag vill bara säga förlåt till kunder. Vi ligger på ungefär 30 000 reklamationer och har ungefär 10 000 stycken som inte är hanterade ännu. Vi har köpt enormt mycket ersättningstrafik, vi har skickat ut sms för ungefär en halv miljon i månaden bara det. Det är svårt att säga ännu men jag skulle vilja säga tiotals miljoner kronor, säger Marie Cederberg, chef kundmöte på Tågkompaniet.

– Sen är frågan vad det har kostat för våra resenärer?

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer