Den som ansöker om stödet kan täcka upp till 100 procent av investeringskostnaderna. De som kan söka är näringsidkare, kommuner, kommunala bolag medmera. Ett motkrav finns dock: laddstationerna ska vara i drift i fem år.
Inte mer än 10 mil
Trafikverket skriver i pressmeddelandet att avståndet mellan snabbladdarna bör inte vara större än tio mil på större vägar för att det ska vara möjligt och tryggt att åka längre resor.
– Elektrifiering är en nyckelåtgärd för att nå klimatmålen i transportsektorn och då behövs både elbilar och laddplatser, säger Sven Hunhammar, Trafikverkets miljödirektör, i pressmeddelandet. De flesta laddar hemma och vid arbetsplatsen men snabbladdning är en förutsättning för att fler ska våga välja elbil och för tillgängligheten i hela landet.
Första ansökningsomgången
Den 14 september sker första utlysningen för ansökan. I Norrbottens län är det Kiruna-, Gällivare-, Överkalix- och Kalix kommun med anslutning till E10 som är i den första omgången.
Fler utlysningar av investeringsstöd för Norrlands inland kommer ske pågrund av att de finns störst brister där. Nästa ansökningsperiod sker våren 2021.