Ingvar Mosesson, projektledare Östra Länken Foto: SVT

Två nya rondeller stänger Haparandavägen

Uppdaterad
Publicerad

Luleå kommuns stora projekt Östra Länken med nya vattenavloppsledningar och dagvattenledningar fortgår. Samtidigt bygger man om i vägnätet. Trafikanter på både Bodenvägen och Haparandavägen får räkna med omfattande störningar. I april kommer delar av Haparandavägen att stängas av i sex månader då två nya rondeller ska byggas.

Haparandavägen är en av Luleås mest trafikerade infarter mot staden med omkring 16 000 fordon som passerar här dagligen. När så nya va-ledningar ska dras under vägen, strax norr om korsningen Midgårdsvägen – Banvägen, kommer man att stänga av så att man bara kan nyttja två filer istället för det normala fyra. Det kommer att märkas i trafikflödet och det finns risk för köer så som det varit exempelvis när åtgärder gjorts längs med Bodenvägen. Det som sker just nu är att man förbereder för att säkra en ny vattenförsörjning till vattentornet på Mjölkuddsberget och är ett startskott för arbetena som kommer att ske på Haparandavägen fram till i höst. 

Andra vägar

I korsningen Haparandavägen-Midgårdsvägen och Banvägen bildas ofta långa köer, så för att förbättra trafikflödet ska korsningen ersättas av en rondell. Det arbetet startar i april och beräknas pågå till oktober. Ytterligare en rondell, den vid Luleås nya brandstation ingår i ombyggnationen. Haparandavägen kommer således att vara avstängd från rondellen i höjd med Björkskataleden till Mjölkuddsrondellen. Endast bussar och utryckningsfordon kommer att kunna passera. Andra trafikanter hänvisas till alternativa vägar:

– Det går ju att köra via Bensbyn och andra kan ta omvägen via Rostbollen. Allra helst ser vi att all trafik från E4:an sker via Bodenvägen, säger Ingvar Mosesson, projektledare hos Luleå kommun. Han poängterar att det fortfarande kommer att vara möjligt att köra över Haparandavägen från Midgårdsvägen till Banvägen.

Ta det försiktigt

Rondellen kommer att vara två-filig med möjlighet att ta av till Bodenvägen innan Mjölkuddsrondellen. Förutom att trafikflödet väntas bli bättre för biltrafiken, så torde ombyggnationen glädja fotgängare och cyklister. Den nya gång- och cykelvägen kommer att bli drygt fyra meter bred. Det är en meter bredare än den befintliga g/c vägen.

Projektledaren Ingvar Mosesson vädjar om förståelse för att byggandet kommer att skapa köer och att det tar lite längre tid att ta sig in eller ut från stan. 

– Håll nere hastigheterna och respektera avspärrningarna som finns. Tänk på att ni passerar en arbetsplats och att alla ska få en chans att komma hem oskadd från jobbet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.