Efter Girjasdomen – Sametinget kräver statlig utredning

På torsdagen antog Sametingets folkvalda plenum ett gemensamt uttalande om Girjasmålets rättsliga konsekvenser. Kravet: En parlamentarisk utredning.

Den 23 januari i år gav Högsta domstolen Girjas sameby rätt att upplåta småviltsjakt och fiske på samebyns byområde ovanför odlingsgränsen. En historisk dom som i nuläget är svårt att säga exakt vad den kommer att betyda för olika samebyar.

”Dags för staten att klargöra samiska rättsläget”

Nu har Sametingets plenum gjort ett enhälligt uttalande. Sametinget konstaterar att det är hög tid för svenska staten att ta itu med de samiska rättsfrågorna efter Girjasdomen.

Rätten till fjälljakten

– Nu är det dags för staten att klargöra det samiska rättsläget, säger Paulus Kuoljok, ordförande i Sametinget.

Sametinget vill att alla riksdagspartier ska delta

I uttalandet står det bland annat att ”Sametinget anser att det måste tillsättas en parlamentarisk utredning med syfte att skapa en modern samepolitik och anpassalagstiftningen i samiska rättsfrågor till urminneshävd, sedvana, gällande rättspraxis och till att det samiska folket är både ett folk och ett urfolk med de rättigheter som medföljer.”

Sametingets plenum vill också att samtliga riksdagspartier samt en bred samisk representation ska delta i utredningen.

– Vi förväntar oss att det här inte bara är Girjas angelägenhet. Utan det här är en fråga som handlar om hela Sápmi, säger Paulus Kuoljok, ordförande och talman i Sametinget.

Rätten till fjälljakten

Mer i ämnet