I klippet berättar Sara Tapper på FUNKA om olika typer av pedagogiskt stöd Örebro universitet erbjuder. Foto: Sophie Olsson Rahlén SVT

Allt fler funktionsvarierade pluggar vidare

Publicerad

Den digitala utvecklingen har bidragit stort till att allt fler personer med till exempel adhd eller dyslexi går vidare till högre studier. 2018 fick drygt 17 000 studenter särskilt pedagogiskt stöd vid landets universitet och högskolor.

Vid Örebro universitet finns 500 studenter med särskilt stöd. De möter Sara Tapper eller hennes kollega på avdelningen Funka och pratar igenom vilka anpassningar som kan göras för att underlätta studierna. En del är oroliga i början.

– Man är rädd att bli bemött annorlunda och för att kurskamrater och lärare ska döma en på förhand men när det har gått ett tag känner sig många trygga i att det finns stöd och att de kommer att klara av studierna, berättar Sara Tapper.

Många anpassningar kan göras

Det finns en rad olika stöd att få, alltifrån tekniska hjälpmedel som talsyntes till en personlig mentor som hjälper till med studieteknik och planering. För att få särskilt stöd krävs ett läkarintyg på en varaktig funktionsnedsättning.

Vid Örebro universitet har allt fler personer med psykisk ohälsa sökt stöd de senaste åren.

– Det kan handla om personer som varit utbrända eller som har problem med ångest, berättar Sara Tapper.

En del av dem blir hjälpta av att en kurskamrat hjälper till med anteckningar vid en föreläsning så man kan känna sig trygg i att lämna föreläsningen om ångesten slår till berättar Sara Tapper.

Ökad medvetenhet

Monica Svalfors arbetar vid Stockholms universitet som ansvarar för fördelningen av statliga pengar till stödinsatser som årligen delas ut till lärosäten i landet.

De flesta studenter med stöd har dyslexi eller neuropsykiatriska variationer som autism eller adhd. Och antalet sökande har blivit allt fler.

– Det beror troligen dels på ökad medvetenhet om att man kan plugga vidare och få stöd, dels på att den digitala utvecklingen med exempelvis talböcker och talsyntes har tillgängliggjort högre utbildning, säger Monica Svalfors.

Direktrapport · Chatt: Särskilt stöd vid högre studier

Hej och välkomna till vår chatt!
Jag som modererar fick en adhd-diagnos i vuxen ålder, men kan i efterhand se att jag hade behövt mer anpassad undervisning under framför allt gymnasietiden, men även i grundskolan. För mig med väldigt dåligt minne fungerade universitetsstudierna mycket bättre, då både studietekniken och motivationen fanns på plats, och jag kunde ägna mig åt en kurs åt gången – istället för att skrapa lite på ytan i sex olika ämnen på en och samma dag. 
De anpassningar som fungerat för mig har jag fått komma fram till själv. Nu studerar jag till lärare och är därför nyfiken på vilket stöd ni fått eller inte fått, och vad det har fått för konsekvenser? Ni kan självklart vara anonyma. 
23.26
Tack för Ni tar upp detta ämne, det glädje mig! Jag skulle gärna möta dig som läkare i framtiden Josefin, för du har både utbildning och empati.

Du som inte har förtroende för en läkare med dyslexi, läs på. Det är inte som gör du har sämre IQ. Att komma in och lyckas på läkarlinjen behöver man ha IQ för. Mer kunskap åt folket.
23.26
Just läkare bör ju kunna läsa tex journaler osv, så jag instämmer i det som någon annan skrev tidigare, jag känner mig inte trygg med en läkare som har dyslexi. Samma gäller om läkaren har språksvårigheter, tex inte kan ordentlig svenska. Jag tycker att patientperspektivet försummas helt i denna debatt. Det viktigaste inom sjukvården måste väl ändå vara patientsäkerhet?
13.05
Tidningen Läs&Skriv har tidigare skrivit om Maria som är läkare och har dyslexi: www.dyslexi.org
Det är så inspirerande att se att man faktiskt kan bli det man vill trots läs- och skrivsvårigheter.
21.16
Har grav dyslexi och är svensklärare. Så allt är möjligt.
18.51
Hej!
Gick igen hela grundskolan och gymnadiet utan att få hjälp, fick alltid höra att jag var slarvig och hade för bråttom, betygen blev därefter. Efter gymnasiet ville jag läsa upp mina betyg på komvux och där hade de projekt så alla fick göra läsa ocj skriv test. Efter de fick jag kontakt med läs och skriv center och fick sedan min dyslexi diagnos. Fick anteckningstöd och lyckades läsa upp mitt betyg och kom därefter in på högskolan och fick både anteckningshjälp på lektioner, längre tid på mig att skriva salstentor samt extra tid vid hemtentor. Vid c-uppsatsen fick vi hjälp av en lektor vi annan instution som läste vår uppsats och hjälpte oss med stavning och språkbruk. Klarade mina studier, tack vare all hjälp, har även nu läst specialist utbildning och skrivit magisteruppsats. Ser inte min dyslexi som ett hinder idag och skäms inte för de längre.
18.08
Hej,

Jag fick min dyslexidiagnos i årskurs 5 eller 6. Tyvärr hann jag inte lära mig alla studietekniker som min storasyster som fick sin dyslexidiagnos redan i årskurs 1 eller 2.

Detta gjorde att jag hade väldigt svårt för att läsa mycket text och länge. På Malmö Högskola, numera Malmö Universitet fick jag den bästa hjälpen sedan högstadiet. Jag fick prova att spela in föreläsningar med diktatorn, en klasskamrat som tog anteckningar på lektionerna, fick gratis tillgång till talsyntes- och rättstavningsprogram så jag kunde lyssna på avhandlingar och vetenskapliga artiklar. Dessutom fick jag tillgång till Legimus som hade nästan all min kurslitteratur inläst. Så med min dyslexi och hjälpmedlen klarade jag studierna och behövde inte betala så mycket kurslitteratur! Detta har varit första gången i mitt liv som jag har kunnat se dyslexi som något positivt. Nu har jag lyckats med en universitetsexamen.

Jag är ju inte korkad utan har bara lite handikapp.
18.08
Jag fick min dyslexidiagnos när jag skulle fylla 16 men vägen dit var var lång. Nu läser jag till förskollärare och jag har hjälp i form av ljudböcker samt har jag rätt till anteckningsstöd och diktafon. Hade jag inte fått det stödet kanske jag inte hade läst på högskolan
15.21
Jag fick min dyskalkyli och dyslexi diagnos som 23 åring. Hade då studerat på universitetet i ett år utan särskild anpassning och hade svårt att hinna med och behövde läsa om mycket av litteraturen. Bytte senare utbildning på ett annat universitet och fick där bra hjälp med inläst litteratur, legimus och b.la längre skrivtid vid tentor. Upplevde bra stöd från universitetet.
15.21
Jag har medfödd EP och fick genomgå 2 operationer efter gymnasiet, samt plugga upp en del av mina ämnen, idag har jag klarat utbildningen som Undersköterska. Jag fick tips av min neuropsykolog om att använda min praktiska sida av hjärna som bilder och färger till studierna för att komma ihåg svåra ord vilket hjälpte enormt. Lärarna gav mig extra tid på proven och jag fick sitta ensam i lugn och ro vilket jag uppskattade, även så fick jag extra tid när det gällde att lämna in läxor.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer