I klippet gör Josefin en nervundersökning på sin kurskamrat Hanna och berättar samtidigt om hur det är att ha dyslexi och läsa till läkare. Foto: Sophie Olsson Rahlén SVT

Läkarstudenten Josefin har dyslexi – klarar utbildningen med smarta hjälpmedel

Publicerad

Medan klasskompisarna började läsa romaner på svenskalektionerna i skolan fick Josefin välja barnböckerna. Då trodde hon att hon var trögtänkt – nu är hon snart klar med läkarprogrammet.

Att plugga till läkare är en utmaning för vem som helst. För Josefin som har dyslexi handlar det inte bara om att tillgodogöra sig kunskapen utan också att hitta sätt som passar henne.

– Det är en kul och tuff utbildning och det funkar bra för jag använder en del hjälpmedel, berättar Josefin.

Mest hjälp har hon av en talsyntes, en datoriserad röst läser upp all text för henne samtidigt som hon läser själv.

– En del gillar inte den datoriserade rösten, men det gör jag. Den har blivit min egen röst, säger Josefin.

Fick diagnosen som vuxen

Diagnosen dyslexi fick hon först när hon var drygt 20 år och hade börjat på universitetet. Vägen dit var jobbig.

– Det var många gånger väldigt tufft. Jag gillade inte att läsa och tog genvägar som att läsa rubriker och sammanfattningar och jag lade extremt mycket av min fritid på studierna, säger Josefin.

Samtidigt trivdes hon i skolan och fick mycket stöd hemifrån, men visst har självkänslan fått sig en törn genom åren.

– Jag trodde att jag var trögtänkt, så det var skönt att få reda på vad mina besvär berodde på.

Bättre livskvalité

Tack vare de hjälpmedel universitetet erbjuder behöver hon inte plugga dygnet runt nuförtiden. 

– Jag kan verkligen tillgodogöra mig utbildningen nu och dessutom ha en fritid. Jag har bättre livskvalité och behöver inte offra allt för mina studier.

Direktrapport · Chatt: Särskilt stöd vid högre studier

Hej och välkomna till vår chatt!
Jag som modererar fick en adhd-diagnos i vuxen ålder, men kan i efterhand se att jag hade behövt mer anpassad undervisning under framför allt gymnasietiden, men även i grundskolan. För mig med väldigt dåligt minne fungerade universitetsstudierna mycket bättre, då både studietekniken och motivationen fanns på plats, och jag kunde ägna mig åt en kurs åt gången – istället för att skrapa lite på ytan i sex olika ämnen på en och samma dag. 
De anpassningar som fungerat för mig har jag fått komma fram till själv. Nu studerar jag till lärare och är därför nyfiken på vilket stöd ni fått eller inte fått, och vad det har fått för konsekvenser? Ni kan självklart vara anonyma. 
23.26
Tack för Ni tar upp detta ämne, det glädje mig! Jag skulle gärna möta dig som läkare i framtiden Josefin, för du har både utbildning och empati.

Du som inte har förtroende för en läkare med dyslexi, läs på. Det är inte som gör du har sämre IQ. Att komma in och lyckas på läkarlinjen behöver man ha IQ för. Mer kunskap åt folket.
23.26
Just läkare bör ju kunna läsa tex journaler osv, så jag instämmer i det som någon annan skrev tidigare, jag känner mig inte trygg med en läkare som har dyslexi. Samma gäller om läkaren har språksvårigheter, tex inte kan ordentlig svenska. Jag tycker att patientperspektivet försummas helt i denna debatt. Det viktigaste inom sjukvården måste väl ändå vara patientsäkerhet?
13.05
Tidningen Läs&Skriv har tidigare skrivit om Maria som är läkare och har dyslexi: www.dyslexi.org
Det är så inspirerande att se att man faktiskt kan bli det man vill trots läs- och skrivsvårigheter.
21.16
Har grav dyslexi och är svensklärare. Så allt är möjligt.
18.51
Hej!
Gick igen hela grundskolan och gymnadiet utan att få hjälp, fick alltid höra att jag var slarvig och hade för bråttom, betygen blev därefter. Efter gymnasiet ville jag läsa upp mina betyg på komvux och där hade de projekt så alla fick göra läsa ocj skriv test. Efter de fick jag kontakt med läs och skriv center och fick sedan min dyslexi diagnos. Fick anteckningstöd och lyckades läsa upp mitt betyg och kom därefter in på högskolan och fick både anteckningshjälp på lektioner, längre tid på mig att skriva salstentor samt extra tid vid hemtentor. Vid c-uppsatsen fick vi hjälp av en lektor vi annan instution som läste vår uppsats och hjälpte oss med stavning och språkbruk. Klarade mina studier, tack vare all hjälp, har även nu läst specialist utbildning och skrivit magisteruppsats. Ser inte min dyslexi som ett hinder idag och skäms inte för de längre.
18.08
Hej,

Jag fick min dyslexidiagnos i årskurs 5 eller 6. Tyvärr hann jag inte lära mig alla studietekniker som min storasyster som fick sin dyslexidiagnos redan i årskurs 1 eller 2.

Detta gjorde att jag hade väldigt svårt för att läsa mycket text och länge. På Malmö Högskola, numera Malmö Universitet fick jag den bästa hjälpen sedan högstadiet. Jag fick prova att spela in föreläsningar med diktatorn, en klasskamrat som tog anteckningar på lektionerna, fick gratis tillgång till talsyntes- och rättstavningsprogram så jag kunde lyssna på avhandlingar och vetenskapliga artiklar. Dessutom fick jag tillgång till Legimus som hade nästan all min kurslitteratur inläst. Så med min dyslexi och hjälpmedlen klarade jag studierna och behövde inte betala så mycket kurslitteratur! Detta har varit första gången i mitt liv som jag har kunnat se dyslexi som något positivt. Nu har jag lyckats med en universitetsexamen.

Jag är ju inte korkad utan har bara lite handikapp.
18.08
Jag fick min dyslexidiagnos när jag skulle fylla 16 men vägen dit var var lång. Nu läser jag till förskollärare och jag har hjälp i form av ljudböcker samt har jag rätt till anteckningsstöd och diktafon. Hade jag inte fått det stödet kanske jag inte hade läst på högskolan
15.21
Jag fick min dyskalkyli och dyslexi diagnos som 23 åring. Hade då studerat på universitetet i ett år utan särskild anpassning och hade svårt att hinna med och behövde läsa om mycket av litteraturen. Bytte senare utbildning på ett annat universitet och fick där bra hjälp med inläst litteratur, legimus och b.la längre skrivtid vid tentor. Upplevde bra stöd från universitetet.
15.21
Jag har medfödd EP och fick genomgå 2 operationer efter gymnasiet, samt plugga upp en del av mina ämnen, idag har jag klarat utbildningen som Undersköterska. Jag fick tips av min neuropsykolog om att använda min praktiska sida av hjärna som bilder och färger till studierna för att komma ihåg svåra ord vilket hjälpte enormt. Lärarna gav mig extra tid på proven och jag fick sitta ensam i lugn och ro vilket jag uppskattade, även så fick jag extra tid när det gällde att lämna in läxor.

Dyslexi

Visa

Dyslexi är många gånger ärftligt och kan upptäckas i tidig ålder.

Det här är vanligt om du har dyslexi:

• Du kan ha svårt att uppfatta och skilja på olika ljud i språket, till exempel u och y eller g och k.

• Du läser långsamt och fastnar på ord eller läser snabbt och fel.

• Du utelämnar ord eller sista delen av ordet vid läsning. Du kan också vända på bokstäverna i ord, till exempel mat och tam.

• Du skriver otydligt och kastar om eller utelämnar bokstäver, till exempel skriver tärning i stället för träning.

• Du har svårt att stava rätt.

• Du kan ha svårt att lära dig rabbla saker som kommer i en följd. Det kan till exempel gälla talen i multiplikationstabellen, årets månader eller bokstäverna i alfabetet.

• Du kan ha svårt att snabbt komma på vad saker heter även om du vet det. Du undviker ofta lite längre, svårare ord.

• Det är svårare för dig att läsa än att höra information.

• Du kan även ha andra svårigheter som gör att det blir svårare för dig att lära dig saker, till exempel svårigheter att koncentrera dig eller besvär med att planera och komma igång med saker.

Källa: 1177 Vårdguiden

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer