• Viktigt meddelande:

    Det brinner i en industrifastighet i Söderbärke, Dalarnas län. Alla i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Dalarna. Läs mer

I klippet gör Josefin en nervundersökning på sin kurskamrat Hanna och berättar samtidigt om hur det är att ha dyslexi och läsa till läkare. Foto: Sophie Olsson Rahlén SVT

Läkarstudenten Josefin har dyslexi – klarar utbildningen med smarta hjälpmedel

Publicerad

Medan klasskompisarna började läsa romaner på svenskalektionerna i skolan fick Josefin välja barnböckerna. Då trodde hon att hon var trögtänkt – nu är hon snart klar med läkarprogrammet.

Att plugga till läkare är en utmaning för vem som helst. För Josefin som har dyslexi handlar det inte bara om att tillgodogöra sig kunskapen utan också att hitta sätt som passar henne.

– Det är en kul och tuff utbildning och det funkar bra för jag använder en del hjälpmedel, berättar Josefin.

Mest hjälp har hon av en talsyntes, en datoriserad röst läser upp all text för henne samtidigt som hon läser själv.

– En del gillar inte den datoriserade rösten, men det gör jag. Den har blivit min egen röst, säger Josefin.

Fick diagnosen som vuxen

Diagnosen dyslexi fick hon först när hon var drygt 20 år och hade börjat på universitetet. Vägen dit var jobbig.

– Det var många gånger väldigt tufft. Jag gillade inte att läsa och tog genvägar som att läsa rubriker och sammanfattningar och jag lade extremt mycket av min fritid på studierna, säger Josefin.

Samtidigt trivdes hon i skolan och fick mycket stöd hemifrån, men visst har självkänslan fått sig en törn genom åren.

– Jag trodde att jag var trögtänkt, så det var skönt att få reda på vad mina besvär berodde på.

Bättre livskvalité

Tack vare de hjälpmedel universitetet erbjuder behöver hon inte plugga dygnet runt nuförtiden. 

– Jag kan verkligen tillgodogöra mig utbildningen nu och dessutom ha en fritid. Jag har bättre livskvalité och behöver inte offra allt för mina studier.

SVT rapporterade · Chatt: Särskilt stöd vid högre studier

Hej och välkomna till vår chatt!
Jag som modererar fick en adhd-diagnos i vuxen ålder, men kan i efterhand se att jag hade behövt mer anpassad undervisning under framför allt gymnasietiden, men även i grundskolan. För mig med väldigt dåligt minne fungerade universitetsstudierna mycket bättre, då både studietekniken och motivationen fanns på plats, och jag kunde ägna mig åt en kurs åt gången – istället för att skrapa lite på ytan i sex olika ämnen på en och samma dag. 
De anpassningar som fungerat för mig har jag fått komma fram till själv. Nu studerar jag till lärare och är därför nyfiken på vilket stöd ni fått eller inte fått, och vad det har fått för konsekvenser? Ni kan självklart vara anonyma. 
08.05
Som mamma till en son med Asperger kan jag säga att det är först på universitetsnivå som den anpassade hjälpen och undervisningen fungerat. Sen beror det ju också på vilket lärosäte det är.
08.07
Fick dyslexi diagnosen sent i livet och försökte plugga vidare. Gick sådär. Förlängd examenstid tog enbart tid från nästa kurs så man påbörjade den redan eftersläpande. Att hitta studiehjälp fick man göra själv vilket tog tid man saknade, från studierna och gå runt för att fråga kursare om hjälp tog emot. Inga lärare visste hur dom kunde anpassa moment så det fick man komma med förslag själv. Att hitta rätt nivå där mellan vad läraren tyckte var för mycket stöd och man själv tyckte var för lite var helt omöjligt och tog också mycket tid i anspråk.
08.08
Har läs och skrivsvårigheter.
Jag tycker att det är ett hån att mitt funktionsnedsättning heter Dyslexi. Varför detta svåra ord. Ett ord jag inte kan stava till utan att skriva av och har då svårt att uttala. Jag har svårt att uttala och säga mitt eget funktionsnedsättning. Är det bara jag som tycker detta?
Själv läser jag mycket böcker för att hålla min ordblindhet i schack. Utbildar mig nu till robot och PLC programmerare. En härlig utmaning ;)
08.16
Jag fick min "diagnos" i gymnasiet och läser nu till svensklärare. Det går om man vill.
08.32
Jag läste juridik och hade enorm hjälp av dels få en utredning sen skriva tenta på dator, anteckningshjälp, och uppläst litteratur. Hade jättebra stöd av mitt universitet.
08.32
Det som är otroligt tråkigt är att csn är som dom är. Man får inte ha en utredning som är äldre än 5 år och man har väldigt liten chans att få godkänt nedsatt studier om man läst en termin. Jag är i sluttampen nu och jag har flera gånger längst vägen blivit utbränd för att jag måste hålla ett mycket högre tempo än mina klasskamrater.
08.32
jag känner mig inte trygg med att våra läkare har lässvårigheter/dyslexi.
08.33
Jag fick min diagnos när jag var 22 år (idag 30) och börjat studera till lärare på högskolan. Grundskolan hade vägrat utreda mig för jag var för ”duktig” i skolan. Men dyslexi hänger inte ihop med intelligens och som tur är tar man större hänsyn till den aspekten idag.
08.33
Jag har en adhd-diagnos och går en konstnärlig utbildning på universitetsnivå. När jag sökte studiestöd fick jag kommentarer från lärarna att jag nog borde söka mig till ett annat yrke eftersom jag inte skulle klara av yrket med min diagnos. Det kändes väldigt knäckande. Eftersom studiestödet utgick från läraren så blev det inte så mycket stöd heller. Jag klarade utbildningen ändå men blev utbränd och deprimerad på köpet.

Dyslexi

Visa

Dyslexi är många gånger ärftligt och kan upptäckas i tidig ålder.

Det här är vanligt om du har dyslexi:

• Du kan ha svårt att uppfatta och skilja på olika ljud i språket, till exempel u och y eller g och k.

• Du läser långsamt och fastnar på ord eller läser snabbt och fel.

• Du utelämnar ord eller sista delen av ordet vid läsning. Du kan också vända på bokstäverna i ord, till exempel mat och tam.

• Du skriver otydligt och kastar om eller utelämnar bokstäver, till exempel skriver tärning i stället för träning.

• Du har svårt att stava rätt.

• Du kan ha svårt att lära dig rabbla saker som kommer i en följd. Det kan till exempel gälla talen i multiplikationstabellen, årets månader eller bokstäverna i alfabetet.

• Du kan ha svårt att snabbt komma på vad saker heter även om du vet det. Du undviker ofta lite längre, svårare ord.

• Det är svårare för dig att läsa än att höra information.

• Du kan även ha andra svårigheter som gör att det blir svårare för dig att lära dig saker, till exempel svårigheter att koncentrera dig eller besvär med att planera och komma igång med saker.

Källa: 1177 Vårdguiden

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer